Debat

Bæredygtighed er det nye sort

Bæredygtighed gennemsyrer i øjeblikket alt i erhvervslivet. Det er ikke længere bare en trend, men et grundvilkår

Mikael Vest, forfatter og ledelsesrådgiver.

Eksponentiel udvikling har været i fokus, når det gælder kunstig intelligens. Andre teknologier, der også har udviklet sig voldsomt, er bredbåndshastigheder og Cloud-udvikling. En anden af de helt store megatrends har været bæredygtighed.

Faktisk vil jeg påstå, at bæredygtighed er et rigtig godt eksempel på eksponentiel udvikling, hvor noget har ligget og simret længe. Der er blevet snakket om det længe, der har været nogle små vibrationer og pludselig eskalerer det vildt og voldsomt.

Ser vi på folketingsvalget, så har bæredygtighed været det helt store emne i valgkampen, og det har fyldt hos stort set alle. Herudover har jeg set eksempler på, hvordan erhvervsledere sætter fokus på de 17 verdensmål, fx da jeg for nylig deltog i dette års VL Døgnet, hvor hele dagen var dedikeret til de 17 verdensmål. Vi har blandt vores kunder set cases, hvor fx en bygge- og anlægsopgave, kan være dyrere end det billigste tilbud, fordi løsningen er bæredygtig, det er cirkulær økonomi der er i fokus og at der er styr på processerne, omkring miljø og samfundsansvar.

Inden for arbejdsbeklædning ser vi også, hvordan nye bæredygtige produkter med genanvendelige materialer får betydeligt fodfæste. Og hvordan store offentlige udbud bliver påvirket af eksempelvis bæredygtig emballage. Jeg ser også hvordan store globale virksomheder stiller krav om, at hele værdikædesystemet skal være dokumenteret indenfor bæredygtighed, samfundsansvar og at man efterlever et eller flere af de 17 verdensmål.

Min vurdering er, at bæredygtighed ikke længere er en megatrend, det er blevet et vilkår. Og min vurdering er også at inden for kort tid vil der være virksomheder, der bliver væltet omkuld fordi de slet ikke er klar til at honorere de krav der kommer fra slutkunden, slutbrugeren, de unge mennesker, eller hvem det nu er, der skal bruge produktet. Derfor er det afgørende for virksomheder at omfavne bæredygtighed, samfundsansvar og de 17 verdensmål i deres virksomhedsstrategi, hvis de ikke ønsker at se sig selv væltet omkuld af virksomheder, der allerede har taget bæredygtighed til sig.  

Så vi kan sige at lige nu, når det gælder bæredygtighed, så stikker det helt af og vel og mærket på den rigtige, rigtige gode måde.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også