Debat

Erhvervsorganisationer skal lære af virksomhederne

Alle virksomheder har i årevis arbejdet efter mantraet om at skabe værdi for kunderne. Den virkelighed banker i høj grad på hos danske brancheorganisationer.

Mens Greta Thunberg samler millioner af mennesker om klimasagen, og danske forældre går på gaden og kræver flere pædagoger, kan vi i erhvervsorganisationerne se misundeligt til. Hvordan skaber man dette engagement?

Det er blevet vanskeligere at engagere medlemmerne i organisationerne. Det gælder ikke kun hos erhvervslivet, men også hos fagbevægelsen, der oplever faldende organisationsgrad, og fx hos de gamle politiske partier, hvis medlemstal er marginale i forhold til for et par årtier siden.

Men det er ikke Thunberg og pædagogerne, vi skal lære af, men derimod vores egne medlemmer; virksomhederne.

Erhvervsorganisationernes livsbetingelser har forandret sig drastisk i de seneste år. Vi kan pege på den teknologiske og digitale udvikling, der både disrupter virksomhederne og arbejdsmarkedet, og som betyder, at vi skal slås om opmærksomheden med hele verden i en individualiseret tid, hvor fællesskaberne er fragmenterede, kortvarige og ustabile. Vi kan pege på, at klassekampen er død, og det traditionelle modsætningsforhold mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, som er en del af organisationernes fundament, svinder ind. Vi kan pege på, at det korporative Danmark er døende, og at de traditionelle organisationer ikke længere har automatisk førstefødselsret til indflydelse på de politiske rammebetingelser.

Men først og fremmest handler det om, at virksomhederne i højere grad end tidligere individuelt og rationelt tager stilling til medlemskab af en erhvervsorganisation. Foreningslivet er gammeldags, fordi mennesker er individualister. Det er ikke længere naturgivent, at man er medlem af foreningen, der repræsenterer ens ’stand’. Man tager i stedet helt individuelle valg efter personlige holdninger, præferencer og interesser. For erhvervsorganisationerne betyder det, at solidariteten er død. Erhvervsorganisationen er man medlem af, hvis det giver rationelt mening.

Erhvervsorganisationernes fremtid er dermed ligesom virksomhederne: Man skal skabe konkret værdi for det enkelte medlem, hvis man vil sælge dem et medlemskab. Ligesom virksomhederne skal skabe værdi for deres kunder. Intet kommer længere af intet. Loyaliteten er hastigt på retur, og foreningen betragtes mere end nogensinde før af virksomheden som en leverandør af en række services på lige fod med andre leverandører som fx advokaten og revisoren. Det er erhvervsorganisationernes nye virkelighed.

Fremtidens virksomheder er rationelle medlemmer. Foreningen skal skabe værdi for pengene. Det skal være attraktivt og økonomisk fordelagtigt at være medlem. Hvis erhvervslivets organisationer også i fremtiden vil fastholde en stærk position i samfundet, kræver det, at de finder deres nye rolle og tager højde for en ny virkelighed, der stiller store krav til organisationernes omstilling.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også