Jeg har glædet mig SÅ meget til black friday, Bauhaus
15 procent på en vandvarmer. Stik den. Jeg har glædet mig som et barn til i dag.
Der er ikke noget som traditioner, vel, og forventninger så saftspændte, at natten bliver søvnløs. Og så - udfrielsen. Det brølende…. YES: Bauhaus giver i dag 20 procent rabat på gulvbelægning. Ligesom sidste år. Ligesom forrige år. Og ligesom året forinden.
Tak, Bauhaus, for jeres måde at være på. Tradition og fornyelse går hos jer hånd i hånd, og her vil jeg særligt fremhæve jeres ”Gulv Night” sidste år. Uforglemmelig. Som I skrev: ”GULV NIGHT i aften – spar 20 procent på gulvbelægning” . Og som I tilføjede, og det var der noget stærkt pirrende over, så kunne man jo kigge ind til jer, hvis man havde ”en friaften”.
Friaftener ved overarbejdende småbørnsforældre nok, hvad betyder. Først bliver ungerne kørt til over til farmor med bamser og dyner, og så deler man en flaske vin og kigger på hinanden på den der måde, så går turen hånd i hånd ind i … Bauhaus for at købe 32 kvm. egeparket. Sultent. Med hænder der er alle vegne.
”Gulv-Dage” har I også holdt. Det var der også stil over, og der var 20 procent rabat på gulvbelægning. Men ingenting slår nu black friday - i dag. Hvor der igen igen er 20 procent rabat på gulvbelægning. Som I da forstår at få en fest op at ringe.
Nej, bedre endnu. Det gør I alle sammen i detailhandelen. Allerede i tirsdags begyndte en vvs-forretning at lire op til den sorte fredag med et ”vanvittigt restsalg” af baderumsskabe og 15 procent på en vandvarmer. Jamen, er I da blevet gale. 15 procent mig her og 15 procent mig der - det må da løbe op i en formue. I havde virkelig ikke behøvet at gøre så meget ud af Black Friday.
Men det er vel forbrugerne, der presser jer. I måneder har ikke en eneste forbruger villet købe et parketgulv eller en vandvarmer, fordi den sorte fredag kunne skimtes i horisonten. Sådan er de, forbrugerne. Kynikere. De presser jer på prisen, til I hverken har til en kop kaffe i baglokalet eller en busbillet hjem. En svinestreg er det faktisk. Og kunne de så nøjes med at begå svinestregen en enkelt fredag i november, men de ejer ikke dannelse. Kynikerne driver jer også til at holde januarudsalg, fødselsdagsudsalg, kampagneudsalg, sommerudsalg, oprydningsudsalg, ombygningsudsalg, lagerudsalg, late night-salg, baderumsmarked, rød fredag, torsdagskup og gulvdage.
Det er også derfor, at jeg vil opfordre forbrugerne til at holde igen i dag. Jo, vi har glædet os, men se lige, hvad vi har drevet detailhandelen ud i. For at vi kan feste i dag, har butikker i ugevis måttet skrue op og ned på priser, finde gamle lagervarer frem, købe restpartier op og sætte udgåede modeller på tilbud under overskriften ”Kun få stk.” ”Hensynsløst nedsat” står der så på prisskiltet. Og hensynsløst er det, at detailhandelen i dag skal arbejde over, fordi vi vil have vores fest med 20 procent rabat på gulvbelægning og 15 procent på en vandvarmer.
Men jeg har glædet mig, Bauhaus. Det skal I vide. For der er ikke noget som traditioner. Eller forventninger så saftspændte, at natten bliver søvnløs.
Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.
Anders Heide Mortensen