Debat

Vi skal have ærlige klimaløsninger

Greenwashing og symbolpolitik nytter ikke noget i klimaproblematikken.

Klimadebatten vækker stærke følelser. Det kan ingen være i tvivl om. Når holdninger er båret af følelser, og fakta har trange kår, så er der også masser af spilleplads til symbolpolitik, der både giver fine overskrifter og føles rart, men som i virkelighedens verden ikke betyder noget.

Erhvervslivet har på rekordtid taget klimasagen til sig. De fleste virksomheder arbejder seriøst for at løfte klima- og miljøindsatsen. Desværre har nogle virksomheder også i lidt for høj grad taget den følelsesladede del af klimadebatten til sig, og flyttet sig fra erhvervslivets "normale" position som vogter over rationalitet i samfundsdebatten.

Det er fristende at sole sig i positiv medieomtale gennem en lille grøn og helt omkostningsfri indsats i et lille og ubetydeligt hjørne af virksomheden. Men i virkeligheden er man på kanten af greenwashing.

Det betyder dog mindre, når ingen interesserer sig for fakta, og når gode intentioner og symbolske handlinger er nok til at tilfredsstille forbrugere og meningsdannere på sociale medier. PR-værdien optimeres, mens den reelle indsats minimeres.

Når en stor virksomhed agiterer for et forbud mod tilbudsaviser og siger, at de selv vil gå forrest for klimaets skyld, så lyder det smukt og grønt.

Når virkeligheden er, at det, de skærer væk, er mikroskopisk i forhold til virksomhedens samlede tilbudsaviser, og at de har valgt at producere aviserne i Polen uden svanemærkning og uden FSC-mærkning, hvorefter aviserne fragtes til Danmark på store CO2-udledende lastbiler, så er det klimahykleri.

Det eneste rene i den handling er, at det er ren PR. Når man oven i det lægger, at virksomhedens kundeklub giver unik digital adgang til 1,8 millioner danskere, som de på baggrund af detaljerede personlige data kan sende målrettet digital markedsføring, så er det samtidig en udspekuleret og snu plan at søge at få konkurrenternes markedsføringsplatform forbudt.

Virksomheden vinder dobbelt: Man får maksimal PR, og man skader konkurrenternes markedsføring. Det er smart, men det er ikke så klimavenligt, som det ser ud til. Og i virkelighedens verden vil et forbud ikke rigtig have nogen klimaeffekt. Men det er fakta, og det er ikke så interessant i den postfaktuelle tid.

Erhvervslivet har et kæmpe ansvar for at bidrage til klimaomstillingen, og vi skal stille forpligtende krav til os selv. Men det er vigtigt, at vi leverer ærlige løsninger.

Vi skal i virksomhederne tage fat der, hvor det batter noget. Vi skal holde fast i, at vores indsats skal være videns- og faktabaseret. Vi skal sige fra overfor symbolpolitik og letkøbte feel good initiativer. Vi skal f.eks. ikke opfinde vores egne miljøstandarder og miljømærker, men vi skal holde fast i de officielle mærkningsordninger, så vi reelt kan måles på, om vi leverer. Vi skal afholde os fra fristelserne om de hurtige PR-gevinster, og vi skal tage afstand fra greenwashing.

Vi skal værne om vores troværdighed. Ellers forsvinder tilliden, og vi ender i politiske diktater.

Og husk: Politiske løsninger koster det dobbelte og virker kun halvt så godt, som det vi selv kan udrette, når vi forpligter os selv.

BRANCHENYT
Læs også