Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Staten bør sikre vareleverancer til ældre og syge

Giv købmænd økonomisk tilskud, så de kan levere dagligvarer til de særligt udsatte.

Corona rammer verden

Coronavirussen har desværre skabt stor utryghed blandt mange ældre og syge. Vi oplever ældre og syge, der ikke længere tør at bevæge sig ud for deres hjem af frygt for at havne i kritisk tilstand på hospitalet, hvis de bliver smittet. Det forstår jeg godt, og det er meget bekymrende.

Det er derfor også en kæmpe udfordring for mange ældre og syge at få fat i dagligvarer fra supermarkedet og købmanden. Det skal vi gøre noget ved.

Hvis det står til Dansk Folkeparti, bør staten de næste tre måneder give købmænd økonomisk tilskud for at levere dagligvarer til karantæneramte, folk med luftvejssygdomme og ældre over 65 år.

Og købmændene kan så selv holde styr på, hvor mange leverancer de har indenfor målgruppen.

En sådan økonomisk tilskudsordning kan eksempelvis ske på to måder.

Én mulighed er at butikkerne får et direkte kontant tilskud i omegnen af 50 kroner, hver gang de leverer til karantæneramte borgere, folk med luftvejssygdomme og ældre over 65 år. Købmændene skal så kun få tilskud for to leveringer om ugen per husstand og maksimalt 25.000 kroner per måned per butik, ligesom der kun skal blive givet tilskud for leveringer foretaget indenfor en 10 kilometers radius af butikken.

En anden mulighed kan være at indrette ordningen som et ekstraordinært fradrag til butikkerne, så de ud fra de samme kriterier kan indberette brug af ordningen i deres selvangivelse.

Jeg håber meget, at vi ikke får langvarige udfordringer med coronavirussen. Men sker det, vil et initiativ som gratis vareleverance direkte til døren til ældre og syge give tryghed i en svær tid.

BRANCHENYT
Læs også