Serier

Det er nu, du skal gennemføre forandringer

... For om en måned kan det være for sent.

Corona rammer verden

Hvis nogle tror, at Danmark stadig er lukket ned, skal man bare tage et kig på Lyngbyvejen i København om morgenen. Køerne af biler er efterhånden ligeså lang som før coronakrisen, og der tænkes, regnes og undersøges i et omfang, der matcher finanskrisen. De fleste virksomheder ved nemlig godt, at skal de nå at geare deres virksomhed til næste højkonjunktur, er det nu, de skal gennemføre forandringerne. For om en måned kan det være for sent.

‘Never waste a good crises’, sagde Churchill. Lige nu befinder vi os alle stadig i det, der først var en sundhedskrise og siden blev til en økonomisk krise. Set fra et kommunikations- og strategisk synspunkt, er lige nu det bedst mulige tidspunkt, hvis man vil gennemføre store forandringer. Platformen brænder, vi er alle fokuserede på at komme igennem, og vi er parate til næsten hvad som helst for at overleve. Skal man gennemføre forandringer, skal det være nu og ikke om en måned.

Set fra et kommunikationssynspunkt handler det først og fremmest om timing. Havde man præsenteret det store forandringsprojekt i begyndelsen af krisen, ville medarbejdere, kunder og omverdenen med rette kunne beskylde dig for at være panisk og reagere i frygt. Venter du derimod en måned eller to fra nu, vil du kunne beskyldes for at have sovet i timen og reagere alt for sent.

Lige nu, og i de kommende par måneder, er vi midt i en erkendt krise. Dog med den globale, gradvise genåbning begynder vi også at ane lyset for enden af tunnelen. Det er muligt, at vi om et par måneder endnu ikke er helt tilbage til markedsforholdene, som de var før krisen, men vi er godt på vej. Og de massive offentlige investeringer gør, at man vil kunne se en periode med betydelige vækstmuligheder sammenlignet med den situationen, vi er i nu. Sandsynligheden, for at man får succes med sin forandringsstrategi, er derfor relativt stor.

Mange mennesker har det svært med store forandringer, og mange reagerer med frygt og nervøsitet – særligt når de kommer uventet og uden dialog. Men i en krise, som den vi alle befinder os i nu, forventer vi, at ledelser og direktioner er i gang med at gøre virksomheden klar til en ny virkelighed – endda helst en offensiv og vækstfokuseret strategi. Og de fleste af os giver gerne lidt og accepterer gerne forandringer, hvis der er en rimelig sikkerhed for, at det gør virksomheden stærkere og sundere på den anden side.

At udtænke, beregne, kommunikere og gennemføre store forandringer er en stor proces, og det kan ikke gøres alene. Det er derfor, bilerne nu igen holder i kø på vej til kontorene. Tilmed vil de forandringer, man skal gennemføre nu, være definerende for de kommende års arbejde. Hvis krisen til efteråret og i 2021 erstattes af en ny højkonjunktur med massiv vækst, vil det være de virksomheder, der forberedte sig godt nu, der vil komme stærkest ind i den vækst.

Mange forbinder ’forandring’ og ’tilpasning’ med frasalg, nedskæringer og fyringer. Ofte fordi man i kommunikationen af frasalg, nedskæringer og fyringer har blandet begreberne sammen. Men forandring kan lige såvel betyde, ’omskoling, teknologiløft og ny organisationskultur’. Dog skal hele dynen kommunikeres præcist og med udgangspunkt i medarbejderne, kunderne og ejerne. Bliver det gjort rigtigt, er der meget at glæde sig til, når krisen ender, og køerne på cykelstierne og vejene igen vokser og vokser.

Læs også