Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vinderen i den finansielle sektor bliver den menneskelige maskine

Partnerskaber har været i solid fremvækst i den finansielle sektor, og det er bredt anerkendt, at vejen til kundernes hjerte og pengepung er belagt med services og tjenester. Her er et bud på, hvorfor det er så vigtigt at udvikle sin virksomhed som en cyborg.

Økosystemet. Et helt grundlæggende element at forstå og lykkes med, hvis du udbyder produkter og services i den finansielle sektor. Den basale mekanisme handler om, at markedet for bank, forsikring, pension og en række andre sektorer bevæger sig så hurtigt og dynamisk, at værditilbuddet til kunderne efterhånden er af en så høj kvalitet, at det sjældent kan løftes af en enkelt virksomhed.

Det handler om at gøre dét, som Danske Bank engang sagde de gjorde: »Gør det, du er bedst til.« Eller som Tom Peters i sin bog ”Search of Excellence” fra 1982 kaldte for ”Stick to your knitting”. Og pointen her er, at etableringen og administreringen af partnerskaber er blevet en strategisk kompetence – noget du skal blive god til og som kan vinde markeder og kunder. Det er en ultrahurtig måde at få nye produkter og services på og at tilbyde de produkter til nye kundegrupper gennem nye kanaler.

”I’ll be back”

Arnolds berømte citat fra filmen ’Terminator’ fra 1984 passer godt på de finansielle kæmper, som mange for 10 år siden forventede udkonkurreret af nye, agile start-ups fri for teknologisk gæld og med helt nye værditilbud til kunderne baseret på formål, gensidighed og selvrealisering. Eller, i virkeligheden ikke - for de finansielle kæmper som AIG, Bank of China, JPMorgan, Rabobank, ING og mange flere har holdt stand, og der har udviklet sig en bred anerkendelse af, at nye spillere på det finansielle marked ikke kommer til at revolutionere markedet egenhændigt, men i stedet gennem strategiske partnerskaber med de etablerede virksomheder indenfor bank, forsikring og pension.

Det finansielle supermarked er altså dødt. Eller i hvert fald voldsomt handicappet, for virksomheden, der vil alt selv, kommer til at investere for meget i for lidt – og kommer til at stå tilbage med dyrt udviklede kompetencer, når markedet igen bevæger sig i en ny retning.

Med udgangspunkt i økosystemet betyder det, at de store finansielle virksomheder har brug for at kunne gøre brug af partnerskaberne som en form for ’udvidet’ kybernetisk kompetence, når de skal nå kunderne gennem nye distributionskanaler og udbyde nye produkter og services fra specialudbydere. Tag f.eks. Lunar Way, der har samarbejde med Nykredit – men i øvrigt ønsker at udvikle en finansiel app-store, hvor de kan koble andre aktører til. Hele værdikæden skal i spil – men ud fra en grundigt gennemarbejdet afklaring af de ønskede kundesegmenters adfærd og værdisæt.

Virksomheder skal fortsætte med at gøre det, de er bedst til – men formår de at udvikle partnermusklen, giver det dem mulighed for at ramme bredere i nuværende segmenter og sikre en større ’share of wallet’ – men også at komme på skudhold af nye markeder og vinde markedsandele.

BRANCHENYT
Læs også