Serier

Coronakrisens sidste fase: Køb eller bliv købt

2021 vil blive præget af virksomhedsopkøb og -sammenlægninger. Det åbner muligheder og risici for danske virksomheder, der skal finde ud af, hvilken rolle de vil spille i et marked under konsolidering.

Corona rammer verden

Den største globale krise, verden har set i nyere tid, træder med årsskiftet ind i en afgørende fase for de private virksomheder.

Krisens skælv har rystet værdikæder, afsløret optimeringspotentiale internt i organisationer og slået revner i mange virksomheder.

Uanset om man tilhører den ene eller den anden kategori, må danske virksomheder forvente at blive en del af den konsolidering af industrier og brancher, som altid finder sted i krisers afsluttende fase.

Hos nogle har revnerne været så store, at man nu reelt er afhængig af hjælp udefra. Hos andre har man haft mulighed for at reagere på udfordringerne ved at gentænke forretningen, og man er kommet stærkere ud af krisen.

Uanset om man tilhører den ene eller den anden kategori, må danske virksomheder forvente at blive en del af den konsolidering af industrier og brancher, som altid finder sted i krisers afsluttende fase.

Allerede nu ser vi, at antallet af opkøb og sammenlægninger af virksomheder vokser. Tendensen gøres kun stærkere af, at der inden pandemiens udbrud var ophobet en rekordstor mængde risikovillig kapital i den globale finansielle sektor – knap 1.500 mia. US-dollar lød den globale kassebeholdning for kapitalfonde på ifølge Kearneys seneste globale rapport.

Det afspejler sig også i dansk erhvervsliv. I første halvår af 2020 faldt kapitalfondenes aktivitet dramatisk, men nu skal ophobet risikovillig kapital igen ud at arbejde. I 2021 må vi derfor forvente en ketchupeffekt i virksomhedsopkøb og -sammenlægninger i Danmark.

Den udvikling åbner muligheder og risici for danske virksomheder, og uanset om man kigger efter mulige opkøb eller ej, så skal man være opmærksom på markedsudviklingen.

Konsolideringen kan nemlig ændre markedsbetingelserne for den enkelte virksomhed, og særligt i brancher, der har været hårdt påvirket af coronakrisen, er man som ejer nødt til at overveje, hvilken rolle ens virksomhed skal spille i markedet, når konsolideringen er overstået.


Er man en del af en virksomhed med opkøbslyst, skal man samtidig være ekstra opmærksom på værdiansættelse og -realisering for den virksomhed, man har i kikkerten. For nogle har 2020 og covid-19 nemlig accelereret eller fundamentalt forandret forretningen, og det skal værdiansættelsen følge.

Covid-19 har desuden sat ekstra fokus på vigtigheden af at have en velsmurt forretningsdrift – både i kraft af en stærk kultur og en fleksibel forsyningskæde. De to faktorer er afgørende for konkurrenceevnen såvel som positionen i konsolideringsbølgen, fordi de udgør forudsætningerne for at kunne håndtere forstyrrelser af værdikæden eller pludselige myndighedskrav.

Dermed har coronakrisen gjort virksomhedernes interne kultur og samarbejdsevner til et endnu vigtigere eksternt konkurrenceparameter. Et konkurrenceparameter, som også kommer til at påvirke morgendagens markedsledere, der defineres i disse måneder.

Læs også
Top job