Fortsæt til indhold

Er der én, der har et boldtræ? Eller nummeret til Polens svar på Horesta?

Et corona-oprør breder sig i Polen. Forhåbentlig holder dansk erhvervslivs organisationer linjen.

Debat
Anders Heide Mortensen

Dette er et debatindlæg: Finans bringer løbende indlæg fra specialister og meningsdannere. De er alle udtryk for den pågældende skribents egen holdning.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Ifølge internationale medier breder et corona-oprør sig i Polen i disse dage. Barer, restauranter, fitnesscentre og skisportssteder genåbner på stribe, selv om staten har dekreteret fortsat nedlukning og er klar med store bøder.

Men nej. Diget er sprunget.

En bølge af virksomheder kortslutter med åbne øjne de polske myndigheders forsøg på at inddæmme coronasmitten. Oven i købet med et fælles hashtag, der styrker sammenholdet og guider forbrugerne hen til de virksomheder, der har givet pokker i restriktioner og inddæmning.

Vil et menneske, der har telefonnummeret på Polens svar på Horesta – brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og hotelerhvervet i Danmark – venligst række fingeren op?

Den polske version af Horesta skal have et kald med besked på, at der faktisk er en grund til, at Københavns Lufthavn ligner et mausoleum, og at Europa har delvist lukkede grænser. Den grund hedder covid-19. Vi er nogle stykker, der gerne vil videre, men hvis en samling tumper med polsk statsborgerskab og spiritusbevilling åbner værtshusene i Warszawa og skisportshotellerne i Zakopane, så kommer vi ikke videre. Fra Warszawa og Zakopane vil smitteopblomstringen vandre mod Danmark og andre europæiske lande. Smitten vil vandre med de tusindvis af polakker, der tager arbejde uden for Polens grænser for at forsørge familien.

Man må håbe, at det polske Horesta tager fat i nakken på tumperne. Bøden fra den polske stat for at trodse nedlukning er angiveligt på 6.600 euro. Hvis bøder ikke virker, har jeg set på film, at der findes andre metoder til at få restauratører til at forstå fransk. Eller polsk, må det være her. Efter en af metoderne har restauratøren en pludselig overflod af glasskår i sine lokaler.

Anders Heide Mortensen
Den polske udvikling er livsfarlig. Anarki truer. Erhvervslivet kan blive den store taber.

Kan man ikke forstå de polakker, der strømmer til de corona-oprørske restauranter, barer og after-ski steder? Jo! Hvem savner ikke by- og udeliv? Hvor mange ville ikke sætte skiboksen på taget og køre mod nærmeste stolelift, hvis den mulighed fandtes? Men coronaen sætter en anden dagsorden. I Polen og store dele af Europa.

Den polske udvikling er skrækscenariet. At det ikke er en smykkedesigner fra Hellerup, der laver et stunt, eller en læge med en sag, der vil have en talerstol. Men en opstand. Mod begrænsninger, ufrihed, tab af indtjening og indskrænkning af livsmuligheder.

Problemet er, at det frikvarter, som man nu er ved at tage i Polen, bogstaveligt talt kan komme til at smitte af på nabolandene. Dels gennem et øget smittetryk. Dels gennem eksemplets magt. Hele den europæiske turist- og skisportsindustri stønner efter normalisering og åbne grænser. Hvorfor holde sig tilbage, hvis diget er sprunget, og gæsterne er til at samle op i bundter?

Det er her, at Horesta og for øvrigt også Dansk Erhverv og Dansk Industri er på arbejde. Hvis dansk erhvervslivs organisationer formår at holde fast i, at det ikke er restriktionerne, der er den store skurk, men coronaen, kan linjen holdes. Så giver de herskende, men meget lidt ønskelige vilkår for coronaramte medlemsvirksomheder, en vis mening. Naturligvis under den forudsætning, at erhvervsorganisationerne kan bistå med at skaffe de ramte virksomheder hjælpepakker og kompensation.

Den polske udvikling er livsfarlig. Anarki truer. Erhvervslivet kan blive den store taber.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Artiklens emner
Anders Heide Mortensen