Serier

Selv Europa er klar til økonomisk vækst

Investorerne har allerede indregnet en vis vækstoptimisme i aktiekurserne, men der er masser af usikkerheder i farvandet. Og det kan føre til højere udsving i aktiemarkedet, men ikke nødvendigvis en nedtur.

Corona rammer verden

Med stor interesse har jeg set frem til de mange målinger af de europæiske virksomheders forventninger til fremtiden. De blev offentliggjort tidligere i denne uge, og de fleste rundspørger viser, at specielt store virksomheder har et positivt syn på økonomien, når alt er åbent igen. Et eksempel ses i grafik et som viser tyske virksomheders vurdering af den øjeblikkelige situation, der er på vej tilbage på niveauet, som det var, før covid-19-krisen brød ud i 2020. Endnu mere bemærkelsesværdigt er forventningerne til fremtiden, som er endnu højere - også højere end hvad økonomer havde forventet, at målingen ville vise. Helt overordnet mener jeg, at det passer ind i det globale billede i forbindelse med, at verden åbner op - denne grundlæggende kraft tillægger jeg en meget stor betydning i min vurdering af f.eks. aktiemarkedet.

De nye skridt hen imod åbninger burde glæde investorerne, men situationen er i stedet, at nervøsiteten i finansmarkedet er steget gennem de seneste par uger, og nogle investorer frygter nu en decideret nedtur i aktiemarkedet...

Læs også