Debat

Føtex holder fødselsdag tre gange om året. Hvorfor egentlig ikke 11?

Hvor mange gange på et år giver det mening at fejre fødselsdag? Mange. Forbrugerne halter bagud.

Laura hed en pige i min parallelklasse, og hun var som andre piger, bortset fra en smule knald i låget. Med fødselsdage. Laura havde mange fødselsdage.

Det har Føtex også, og Kvickly og SuperBrugsen og hvad de ellers hedder. Ifølge TV2 fyldte Føtex for eksempel år hele tre gange i 2020. Med flag og hurra og tilbud på ost. Festligt insisterende. Som Laura. Laura kunne møde op en tirsdag før kristendomskundskab og insistere på at have fødselsdag.

Jeg vil bestemt ikke påstå, at Føtex og Kvickly har knald i låget, men de gør som Laura begrebet ”fødselsdag” til en social konstruktion. En sandhed, man er blevet enig om. Føtex kan fejre fødselsdag i både januar, maj og september, fordi vi som samfund er enige om, at det kan man godt.

En fødselsdag er en situation, man kan placere sig i. Som når Laura nogle gange om året følte stærk trang til at få sunget fødselsdagssang. Så sang klassen om vejen hjem fra skole og kagerne, og så var dét klaret. Og som når Kvickly køligt vurderer, at tidspunktet er det rette til at klemme et dannebrogsorgie ind. Coops kommunikationsdirektør er helt klar om formålet: Det giver et mersalg.

Men hvor går grænsen? Hvor mange gange om året kan man placere sig i den sociale konstruktion, der kaldes ”fødselsdag”, før man har overtrukket kontoen? Tre gange er åbenbart ok. Men hvad med 11? For eksempel.

Forestil dig en dagligvarekæde, der skilter med fødselsdagstilbud i januar, februar, marts, april, maj, juni, juli, august, september, oktober og november. Lidt ligesom en Tesla, der får hevet elmotoren og batterierne ud og erstattet dem med en dieselmotor, så man ikke behøver at overnatte i Odense for at køre fra Ålborg til København i frostvejr. Man pløjer bare igennem. Der er flagguirlander i loftet alle måneder og skilte med ”Hurra-tilbud!” Undtagen én. Der er der nisser.

Dur det? Eller vil du tænke, at kædens marketingdirektør skal bestille tid hos den rare doktormand og få undersøgt hovedet? Fordi ingen forbinder noget positivt med at fejre sin fødselsdag 11 gange på et år. Ingen. Jo. Måske én. Laura.

Men tre gange om året går åbenbart fint, for man må antage, at Føtex ikke tog sine ture i fødselsdagsgyngen, hvis kunderne strittede imod. Det har Føtex formodentlig testet. Kunderne konstaterer med glæde, at nu har butikken for anden eller tredje gang det år rundet et festligt hjørne, og så er der smør til 10 kroner.

Tæt på den permanente fødselsdag som social konstruktion ligger den permanente afsked. Tanken om at sige farvel til verden og den lokale handelsstandsforening, ikke som en handling, men som en tilstand. Forretningen er i en tilstand af afvikling og afsked, fem dage om ugen, året rundt, bortset fra dagene mellem jul og nytår. Der er butikken ikke i gang med at sige farvel til verden. Der er den bare lukket.

Sådan en butik var der i mange år nord for København. Den handlede med ægte tæpper. Nej. Om igen: Butikken var åben hver dag mellem klokken 10 og 17 med det formål at holde op med at handle med ægte tæpper.

Hvem skulle have troet, at det var detailhandelen, der ophævede det princip, at fødselsdage og bortgang er knyttet til en dato?

Anders Heide Mortensen

”Total ophør”, stod der på store gule bannere hen over forretningens vinduer. Det er en interessant formulering, når den står der i årevis, og en mand med overskæg jævnligt går en tur foran butikken med en kost. Er man så i gang med at lukke? Nej. Man er i gang med at ”høre op” – detailhandelens fætter til at ”holde fødselsdag”.

Manden med kosten var i gang med at ”høre op”. Måske hørte han i årevis op med at ryge, spille domino eller skælde ud på sin kone. Men han hørte ikke op med at sælge tæpper. Før pludselig en dag. Så var bannerne og manden med overskæg væk. Det føltes på en måde tomt. År efter år havde manden haft travlt med at høre op, men en dag havde han åbenbart fået nok. Af at høre op. Så var han simpelthen lukket.

Åh, Føtex. Åh, Kvickly. Åh, tæppehandler. Hvem skulle have troet, at det var detailhandelen, der ophævede det princip, at fødselsdage og bortgang er knyttet til en dato? Som vi kunder dog halter bagud. Undtagen én. Laura.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også