Debat

Stop svindlen med moms: Opret direkte betaling til Skat

Ved at indføre øjeblikkelig betaling af moms på faktura-betalingstidspunktet, kan der stikkes en kæp i hjulet for svindlere og momskarruseller. I praksis kan det ske ved, at Skat opretter konti for alle selvstændige firmaer, der opkræver moms.

Dette indlægs forfatter foreslår straksbetaling af moms ved betaling af fakturaer for at dæmme op for den udbredte svindel med moms. Foto: Colourbox.

Svindel med moms er ikke mulig at kontrollere i dag med de systemer, man har til rådighed. Det kræver mange mandetimer og vilje til at gøre det. Skats vilje til at tro på, at vi alle opfører os, som loven kræver, holder ikke.

Det er ikke kun leasing af udlejningsbiler og salg af mobiltelefoner der snydes med, men også salg af fakturaer i byggebranchen, uden at der sker nogen vareudveksling. Det er ikke kun herboende, men også terrororganisationer, der udnytter vores dårligt kontrollerbare system.

Derfor kommer jeg her med et indspark til debatten til at stoppe det. Jeg er selvstændig arkitekt og tidligere også håndværker.

Mit forslag er: Betal momsen ind på faktura-betalingstidspunktet og slip for momsregnskabet. Det kan ske ved, at Skat opretter konti for alle selvstændige firmaer, der opkræver moms.

Det vil sige, at jeg som håndværker eller arkitekt, har en konto hos Skat, hvor al moms går ind på betalingstidspunktet. Dermed har jeg ikke rådighed over momsen og kan ikke bruge den som kassekredit. På denne måde er der minut for minut et retvisende momsregnskab.

Når jeg f.eks. køber varer i Stark, vil jeg typisk have løbende måned og 14 dage til betaling. Når jeg betaler, sender jeg beløbet uden moms til min konto i Stark, og momsen til Starks konto i Skat. Når Stark modtager hovedbeløbet, løber der samtidig besked fra Stark til Skat om, at jeg har betalt, og de skal have momsen ind nu.

På min momskonto i Skat kan jeg hele tiden følge med i indgående (køb af varer) og udgående moms (salg af varer og ydelser).

Det vil på denne måde være en slags udligningskonto, som kan være i plus eller minus. Hvis den er i minus, kan man ansøge om at få momsen refunderet, eller blot lade det stå.

Hvis jeg køber varer kontant, f.eks. i anden trælast end hvor jeg har konto, vil det ske kontant, og såfremt det er fradragsberettiget, bruger jeg mit kreditkort, og beløbet går ind over min firmakonto, og momsen kommer ind som indgående moms på trælastens momskonto, og som udgående moms på min konto.

Det er så op til min revisor at kontrollere, at der er tale om varekøb i mit firma, eller det blot er til privat brug.

Når jeg udfakturerer, vil udgående moms gå ind på min konto i Skat.

Hvis jeg handler privat i Netto, vil de, når jeg betaler elektronisk, lade to betalinger registrere - en uden moms til Nettos eget regnskab, og momsen går med det samme ind på den enkeltes Netto-butiks konto i Skat.

Det betyder at Netto ikke længere kan disponere over momsen, og at de ikke tæller med under likvide midler.

Momskarruseller bruges af en række smarte svindlere, der udnytter at have momsen på deres konto og udnytte tidsforskellen, indtil den skal betales. Ofte er der tale om fiktive fakturaer eller varekøb i Europa.

Hvis man ikke har rådighed over momsen, kan man ikke snyde med at betale den. Tilbage står kun, at man kan lade sit firma gå konkurs, og hvis man har ubetalte fakturaer og ikke-indbetalt moms, vil de kunne snyde.

Derfor må det overvejes, at moms skal betales prompte, når man modtager sin faktura.

Det smarte ved dette system er, at alle der er momspligtige i Danmark, og evt. samarbejdsfirmaer f.eks. i Europa skal have konto hos Skat. Så for at kunne handle, skal alle være registreret med ejerforhold osv.

Det vil på denne måde være muligt at samkøre data og se, hvem der minut for minut handler med hvem, og derved med det samme at se karrusellerne opstå. Big data kan vel her bruges på en positiv måde.

Forslaget fanger ikke ”sort” handel

Ved køb af varer på kræmmermarkeder vil det være muligt at betale med mobilepay på den måde, at man har to telefonnumre - et til egen konto og et til konto i Skat.

Virksomheder, der oprettes med det ene formål at skulle gå konkurs, og derved skylde i moms og skat og underleverandører, er ofte de samme konkursryttere.

De må nægtes at oprette nye firmaer, indtil gælden er betalt.

Ved gentagende gange må det overvejes at oprette gældsfængsel, ikke for småskyldnere, men for dem der bevidst begår bedrageri, skyldnersvig og flytter overskuddet til skattely, og lever fint i konens navn. Det er blot vigtigt, at man ikke i gældsfængslet kan handle videre og flytte rundt med sine midler.

Jeg er stadig liberal men også fortaler for, at enhver betaler for sig og sine.

Læs også