Debat

Drop iværksættertanken og bliv i hamsterhjulet

For nogle har coronaen givet tid til eftertanke og refleksion, og måske har du omsider tilsidesat angsten for at miste jobbet, og vælger at sige stop.

Christen Bagger, topchef i uddannelsesvirksomheden EF Education First.

Vi nærmer os slutningen på coronaens stærke daglige påvirkning, og vores hverdagsliv normaliseres gradvist. Børnene er på vej tilbage i skole, og indfaldsvejene til byen fyldes om morgenen og ved fyraften.

Vi trænger til et godt grin med en kollega ved kaffemaskinen, og vi ser faktisk frem til at sidde i et hvid-i-hvidt mødelokale med powerpoint på projektor og et rigtigt fysisk whiteboard.

Kloge hoveder siger, at vi nu vil opleve en strøm af frustrerede kollegaer, der faktisk hellere ville blive hjemme - på Teams. Om man er introvert eller bare sætter pris på stilheden bag ligusterhækken, eller at chefen, magtspillet og det hele bare føles som et hamsterhjul, som man NU indser, at det er tid til at stå af på.

Man kunne jo også blive selvstændig, en del af den voksende freelance-arbejdsstyrke eller bare finde et sted som passer bedre til én. For nogle har corona’en givet tid til eftertanke og refleksion, og måske har du omsider tilsidesat angsten for at miste jobbet, og vælger at sige stop.

Du føler langsomt, at du mister dig selv, fordi du går på kompromis. Du er blevet en pleaser. Psykologen Mette Holm siger ”At please er angsten for at miste”, og selvom hun primært tænker på at miste personlige relationer, så gælder det også her.

Når du går (for meget) på kompromis, gør du det, fordi du er bange for at miste (dit job, fast indtægt osv.). Angsten for at miste er stærkere end modet til at være dig selv. For vi har alle oplevet eller hørt om nogen, hvor i hvert fald historien var, at konsekvensen ved at være sig selv på arbejdspladsen resulterede i en arbejdsgiverbestilt skilsmisse.

Jeg har selv været der.

Der hvor jeg røg ind i en mental søvn med fast løn, pension, firmabil og rigelige mængder af corporate politik; der hvor jeg begyndte at tænke, at det ville være spild af kræfter og for stor en risiko at sige min mening højt.

Det var et kompromis, som jeg troede jeg indgik for at være en del af virksomhedens fremtid.

Jeg har også været der, hvor jeg var ”100% tro mod mig selv”, og hvor jeg fik hver en lille uenighed frem i lyset – og selvfølgelig fik skabt konflikt og kom i problemer pga. det.

I begge scenarier var det mig selv, der skabte følelsen af at være i et hamsterhjul.

Når du pleaser mister du også din specielle styrke

Løsningen var enten at blive selvstændig, freelance eller finde en virksomhed og en chef, der købte ind på det jeg kan, vil og mener.

Det kan også sagtens være svaret, for nogle.

Men måske er det slet ikke nødvendigt.

Måske har du fuldstændig misforstået det med at gå på kompromis.

Ligesom vi oplever andre steder i livet (eks. i parforholdet) betyder et ”Nej” eller ”Jeg er uenig, og det kommer aldrig til at ske her” ikke nødvendigvis at vi skal indgå kompromis efter kompromis.

Det er ofte i uenigheden, at styrken i forholdet skal findes, uanset om det er et arbejdstager-arbejdsgiver forhold eller et kærlighedsforhold.

Uenighed skaber en dynamik og energi

Når du pleaser mister du også din specielle styrke.

Du (og din arbejdsplads) må i dit misforståede kompromis give afkald på noget, der er meget værdifuldt for jer begge.

Mere end et par gange har jeg (i undervisning) været uenig med Professor Jan Molin fra CBS, hvortil han kvikt har repliceret: ”Konsensus er iscenesat impotens! Lad os være enige om at være uenige her, Christen!”.

Hans meget vigtige pointe var, at hvis vi er enige hele tiden, så sker der ikke noget.

Ikke noget nyt i hvert fald.

Uenighed skaber en dynamik og energi.

Din arbejdsgiver har ansat dig for den du er – og de vil med garanti sætte pris på at få det, de har betalt for.

Når vi derimod er enige (eller lader som om vi er enige), så stagnerer vi, og gør det vi hele tiden har gjort.

Hvem sagde hamsterhjul?

Så hvem har egentlig kaldt det et kompromis?

Er hamsterhjulet chefens opfindelse, eller din mentale barriere for at forandre noget i din adfærd?

Hvad sker der, hvis du kommer med en ny idé, som han eller hun ikke lige synes om?

Det er trods alt de færreste virksomheder eller brancher, der i 2021 efter mere end 1 år med corona ikke kan tåle at tænke en ny tanke eller prøve noget nyt.

Og det starter som oftest med lidt uenighed.

Så, tag ikke springet ud som selvstændig, drop freelance idéen, og glem fuldstændig tanken om at græsset er grønnere i kontor-bygningen 100 meter længere nede ad gaden.

Bliv, men vær ærlig og vær dig selv.

Din arbejdsgiver har ansat dig for den du er – og de vil med garanti sætte pris på at få det, de har betalt for.

Og bare måske, synes det ikke længere som et hamsterhjul eller et stort kompromis, men som et sted, hvor du kan skabe værdi på daglig basis.

Læs også