Serier

Renterne stiger og der er lagt op til en spændende sommer

En blanding af negative renter og coronakrisens uforudsigelighed giver en ukendt cocktail.

Negative renter

Renterne er steget gennem det seneste år, og siden årsskiftet har det for alvor taget fart.

Det kan finansminister Nicolai Wammen mærke, når han skal ud og låne penge til statskassen, for renten på den 10-årige statsobligation er nu blevet positiv for første gang i to år.

Boligejerne kan også mærke det, for her er renterne også steget. Det er særligt de lange renter, der er kravlet i vejret, men de korte renter er heller ikke gået helt fri. I sidste uge blev F5-renten nemlig også positiv for første gang i to år.

Vi er dog ikke ved at vinke farvel til negative renter. Styringsrenten i både Den Europæiske Centralbank (ECB) og Danmarks Nationalbank er fortsat et stykke under nul, og det er da heller ikke de helt korte renter, som for alvor har rørt på sig.

Selv i et positivt scenarie går der også flere år, inden det sker. I mellemtiden kan de lange renter sagtens fortsætte med at stige. Endda betragteligt.

I min optik er der i hvert fald lige nu muligheder for udsving i renterne af en kaliber, som vi ikke har set i adskillige år. Det syder og bobler nemlig i den globale økonomi, hvor varehandlen aldrig har været højere.

Det har affødt kraftigt stigende priser på alt fra råvarer til byggematerialer og samtidig har det skabt store flaskehalse i de globale forsyningskæder, som tilsyneladende ikke har været gearet til de store skift, som det seneste år har budt på.

Det gjorde det heller ikke bedre, at et fragtskib gik på grund og skabte en trafikprop på det værst tænkelige sted: Suez-kanalen.

Alt sammen er det med til at skabe inflation, og det er netop inflationen – eller i hvert fald forventningen om den – som er med til at sende renterne op.

Jeg er da også overbevist om, at vi i de kommende måneder vil se flaskehalse og højere råvarepriser smitte af i form af en højere inflation ude hos forbrugerne. Ikke mindst fordi der er talrige meldinger om virksomheder i både Europa og USA, der varsler planer om højere priser.

I min optik er udfaldsrummet for renterne nu større end længe.

Det store spørgsmål er dog, om inflationen kun midlertidigt bliver højere, eller om prisstigningerne bider sig fast. Hvis det sidste er tilfældet, så både kan og bør renterne kravle betydeligt højere op end nu.

Det er hverken jeg, investorerne eller centralbankerne dog overbeviste om. Derfor kan centralbankerne i både Europa og USA også fortsætte med relativt løse tøjler på økonomien. I ECB har man igen og igen gentaget mantraet om, at man vil bevare favorable finansieringsvilkår.

Oversat til almindeligt dansk, så betyder det, at man vil bevare de lave renter. Derfor er der også en vis grund til at tro, at renterne ikke vil stige kraftigt på den korte bane. Tværtimod kan der være tale om, at renterne kan falde lidt tilbage igen.

Men det kan blive sværere for centralbankerne at bevare den tilgang, hvis færre restriktioner og en normalisering af forbrugsmønstre ikke dæmper inflationen i løbet af sensommeren og efteråret. I så fald kan de hurtigt få behov for at hive i tøjlerne.

Det scenarie er der nu for første gang meget længe en reel sandsynlighed for. Det kan for alvor sætte fut under renterne. I min optik er udfaldsrummet for renterne derfor nu større end længe.

Det her er dog ikke en advarsel om, at ulven kommer. For man skal også huske, at renterne var uhyre lave i årene op til nedlukningen. Det var også en periode med økonomisk vækst og uhyre lav arbejdsløshed. Så de lave renter er ikke bare en konsekvens af konjunkturer, men i langt højere grad en konsekvens af struktur.

Så jo. Måske kommer ulven, men den er nok ikke så stor, og det kan også være, den hurtigt lunter væk igen.

BRANCHENYT
Læs også