Serier

Elbiler er en attraktiv høstak

Omstilling til elkøretøjer er en revolution med enormt potentiale de kommende år. Den kloge og sikre strategi som investor er at have en bred eksponering mod temaet i stedet for at prøve at finde nålen i høstakken.

Corona rammer verden

Undskyld, men er der nogen, der kan låne mig en oplader? Hvor tit er det ikke noget, vi har hørt eller sagt. Vi er i den grad blevet elektrificerede, og meget kan man byde os, men har vi ikke strøm til vores mobiltelefoner, er det lige før verden bryder sammen.

Det er dog ikke kun mobilopladerne, vi kommer til at lede efter i fremtiden. I takt med at vi køber flere elbiler, kommer der et øget behov for et netværk af ladere, som kan klare dette behov, og skal forudsigelserne om antallet af elbiler på vejene i Europa i fremtiden holde stik, skal der virkelig skubbes penge i den retning.

Med andre ord: Vi har taget det første vigtige skridt, når det gælder elbiler. Vi har fået nogle seje elbiler, som fungerer, og som vi har lyst til at køre i. Tesla gjorde det cool at køre elbil, og nu vælter det frem med modeller fra andre producenter.

Vi er blevet grønnere i hjertet, og i takt med at priserne på elbiler samtidig falder, peger pilen på flere af dem. Vi er nu oppe på 3,6 millioner elkøretøjer i Europa – i øvrigt en fordobling i forhold til før coronakrisen – og ifølge analyseselskabet BloombergNEF ventes tallet at være 160 millioner i 2040. Det er en forøgelse på 50 pct. i forhold til forventningerne for blot et års tid siden.

Men så er det lige, vi kommer til det med ladestationerne. Udviklingen kræver massive investeringer i hele infrastrukturen, og vi vil næppe tage til takke med, at vi skal dele en lader på en af de store parkeringspladser eller tankstationer. Vi vil formentlig i stadig højere grad ønske selv at være herre over, hvornår vores biler kan lades, og det vil give en øget efterspørgsel efter privat opladning. Ifølge en rapport fra investeringsbanken Bank of America Merrill Lynch ventes man i 2030 at ramme 30 millioner private opladere, heraf 60 pct. af dem i Europa.

Opladerne er dog kun en del af vækstmulighederne, som ligger i omstillingen til elkøretøjer. Der er tale om en kæmpe omstilling, der også kræver den fornødne elproduktion, transmissionsnet til distributionen af elektricitet samt nye komponenter i elbiler i forhold til traditionelle biler – blandt andet en række it-løsninger for at få det hele til at glide optimalt.

Som investor oplever du fra tid til anden en trend, der virkelig rykker ved vores hverdag, og som kan have ekstremt stor effekt på de selskaber, der formår at positionere sig rigtigt i forhold til trenden. Udbredelsen af elkøretøjer er en af disse trends.

Det sværeste er ofte at kunne skelne den overordnede trend fra det eller de selskaber, der var bannerførere for trenden – i dette tilfælde Tesla. Har du brug for et eksempel, så forestil dig slutningen af 1990’erne, da vi begyndte at drømme om at kunne gå på internettet med vores mobiltelefoner. En række selskaber var hotte på dette tidspunkt, men nogle af de bedste investeringshistorier inden for temaet kom først for siden hen at visne.

Jeg ved ikke, hvem der på lidt længere sigt bliver vinderne inden for vores omstilling til elkøretøjer, og nogle af dem kan meget vel være selskaber, vi end ikke har hørt om i dag. Den eldrevne revolution af transportsektoren er stadig blot på kravlestadiet med mange ubekendte, og derfor bør man som investor have mere fokus på at købe hele høstakken end at prøve at finde nålen i høstakken.

Hvis du finder temaet med omstilling til elkøretøjer interessant, anbefaler jeg således at investere i det via en fond, der giver en bred eksponering mod mange selskaber inden for temaet, fremfor at forsøge at håndplukke enkelte vinderselskaber.

Jeg tror på, at hele høstakken vil være interessant, og så er jeg sikker på, at vi hen af vejen nok skal finde en nål eller to at lægge ovenpå.

BRANCHENYT
Læs også