Debat

Fakta i Virum har æbleskiver på tilbud. Det går mod jul

Vind en nissehue i næsten valgfri farve. Du skal på tilbudsjagt – og der er præmier.

Nogen af os kan godt falde hen i denne tid. Bare nyde øjeblikket. Duftene. Varmen. Vinden. Det er naturligvis en stor fejl. Man kan nå mere træbeskyttelse og flere bøger om digital ledelse ved at opføre sig normalt.

Derfor - en varm tak til dagligvarebranchen. Kun den naive tror, at tiden står stille, fordi sommeren i øjeblikke dufter af sorgløshed og barndom. Luk ikke øjnene. Læg ikke penslen og bogen om digital ledelse. For snart er det jul. Det ved jeg, fordi jeg lige har været i Fakta efter en bakke jordbær og kom hjem med en pose æbleskiver.

Derfor skal vi have gang i en læserkonkurrence. En hyldest til normalitet først og fremmest, men også til mørke, hverdag og våde vanter. Konkurrencen hedder ”Snart er det jul” og går ud på at finde venlige påmindelser fra dagligvarehandelen om, sommeren er flygtig, men julen konstant.

Æbleskiverne i Fakta i Virum tæller ikke med i konkurrencen. Beklager. For de er jo fundet. Men hvis du absolut vil vide det: De ligger i frysedisken til venstre for indgangen. Vær hurtig. Prisen er rigtig, og det er en stor portion. Min yngste søn og jeg åd så mange, at vi blev dårlige. En anden kandidat til konkurrencen fra samme butik er herregårdsrødkål. Den gode kvalitet. Fås i den kendte hvide herregårds-plasticbøtte. Jeg har nogle gange tænkt på, om man på herregårde dækker op med plasticbøtter i december. Julebordet må ligne et tupperware-party.

Nå.

Konkurrencen ”Snart er det jul” har naturligvis en præmie, for før eller siden dukker spørgsmålet jo op: Hvorfor skal jeg gå og spejde efter sylte i min sommerferie? Og små grise af dårlig marcipan? Hvorfor? Når mine øjne er stillet ind på at finde grillbakker, koldskål og Aperol?

Det skal jeg fortælle dig. Fordi du kan vinde en præmie. Præmien er en nissehue i næsten valgfri farve. Anvendelig året rundt efter lidt tilvænning. Som frostæbleskiver. Så skriv ind og deltag.

Desværre er der tit skjult markedsføring blandet ind i den slags konkurrencer. Den, der arrangerer konkurrencen, får penge for at omtale en bestemt virksomhed eller kæde. Derfor kan du måske tænke: Får han penge af Fakta? Eller har han en hemmelig aftale med æbleskivehelvedet eller rødkålsherregården? For at få danskerne til at tænke: Sommeren er noget opreklameret l-o-r-t. Man skal ikke lukke øjnene og nyde vinden. Man skal opføre sig normalt. Glæde sig til jul og smat, give træbeskyttelse og læse kedelige bøger, som man kan henvise til under strategiseminarer.

Godt spørgsmål. Altså det om skjult markedsføring. Svaret er nej: Jeg har ikke en eksklusivaftale med Fakta. Som bevis vil jeg omtale Rema 1000 ved Lumsås. Her har de lige nu tilbud på julegløgg. Hvis man kommer fra Sjællands Odde-siden, skal man køre fra kort efter færgen. Det er en stor butik, og der var for en uge siden virkelig meget gløgg på tilbud. Kig allerbagest i lokalet. Ved siden af mejerivarerne.

Hermed er konkurrencen givet fri. Kom i butikker og kig. Julen er hjerternes fest, og den varer året rundt, hvis man har øjnene med sig. Og husk at der er en præmie på spil.

Men det er ikke en konkurrence, der vil blive populær i alle kredse.

I Nordsjællands mest eksklusive badeby, Tisvildeleje – også kendt som Teslakøbing – betaler folk en formue for fornemmelsen af evig sommer. Døgnet begynder, når solen står op, og døgnet slutter, når den sidste gæst har lagt sig med roséforgiftning. Omtrent ved solopgang.

For natten slutter aldrig i Tisvilde. Ikke om sommeren. Ikke hvor en fiskerhytte på 70 kvm. i foråret blev handlet til 25 mio. kroner. Der er bare nogle butiksfolk, der sætter stativer ud med tørklæder og hørjakker for at markere, at alt kører. Bare rolig. Sommeren er evig. Og hvis rosé ikke er nok til at holde festen i gang, kan en streg til snudeskaftet gøre underværker.

Forvent ingen æbleskiver og gløgg den slags steder. Evig sommer på højoktanbrændstof går ikke godt sammen med hverdag, mørke, våde vanter og et parti julevarer på tålt ophold i et hjørne af en discountforretning. Kort sagt fejl og mangler. Sådan som tilværelsen er fuld af fejl og mangler. Kort sagt normalitet.

God jagt.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også