Serier

Lad os gøre op med kursuslabyrinten og skabe en fælles digital platform for efteruddannelse

Coronakrisen har vist os, at der er behov for øget digitalisering af vores voksen- og efteruddannelser, så de får en mere fleksibel, let og ligetil struktur.

Corona rammer verden

Coronapandemien har vist os, at digital læring er et fremragende supplement til den traditionelle fysiske undervisning. Dette gælder både i folkeskolen og i særdeleshed på voksen- og efteruddannelserne.

Faktisk er en læring fra coronakrisen, at der er behov for øget digitalisering af vores voksen- og efteruddannelser, så de får en mere fleksibel, let og ligetil struktur.

Vigtigheden af voksen- og efteruddannelser optager også vores statsminister Mette Frederiksen, der under sin tale ved åbningen af Folketinget forleden rejste spørgsmålet om, hvorfor vi tænker uddannelse som noget, man får overstået tidligt i livet – når vi ved, at så mange af os kommer til at være længe på et arbejdsmarked i rivende udvikling?

I et samfund præget af hastig digital udvikling bliver efteruddannelse kun vigtigere i fremtiden.

Derfor bør Danmark gå forrest og være det første land i verden, der indfører en fælles digital platform for efteruddannelse. En pointe, som vi – sammen med resten af Digitaliseringspartnerskabet – netop har anbefalet regeringen.

Men frem for at hver enkelt kursusudbyder digitaliserer deres eget undervisningstilbud, bør alle samarbejde om at realisere en fælles, national, digital platform for både kursister og offentlige og private institutioner, der tilbyder AMU- eller VEU-kurser.

Målet er, at de enkelte institutioner, i stedet for at bruge penge og kræfter på at udvikle og digitalisere hver deres platform, skal bruge midlerne på mere kvalitet i uddannelserne. Derfor er en fælles national platform vigtig.

Platformen vil have to formål. Først og fremmest skal den være en officiel fælles og teknisk sikker indgang til de mange gode digitale læringsmidler og kurser, hvor udstedelse af certifikater og opsamling af information, som kursist og uddannelsesinstitution skal have, er at finde. Det er også her, man har overblikket over alle udbudte kurser, der løbende opdateres og videreudvikles.

Vejen til valg af efteruddannelse skal være let og overskuelig

I dag findes der et hav af forskellige efter- og videreuddannelseskurser, og man kan let miste overblikket – og i værste fald også motivationen.

Med den slags barrierer risikerer vi, at de medarbejdere, der gerne vil, mister modet og farer vild i en labyrint af uddannelsesveje. Og det kan i sidste ende få store konsekvenser, siden efteruddannelse og løbende opkvalificering af kompetencer er helt afgørende for både vores samfund, virksomheder og den enkelte dansker.

Dertil skal den enkelte uddannelsesinstitution i dag investere meget i digitaliseringen på egen hånd. En national platform kan afhjælpe mangel på både kompetencer og økonomi hos det enkelte kursusudbud.

Derfor må vi gøre det billigere at lave hele eller delvist digitale kursusforløb. Og så må vi arbejde for at gøre det mere fleksibelt, overskueligt og lettere tilgængeligt at efteruddanne sig. En pointe, der også var enighed om, da den daværende regering og arbejdsmarkedets parter indgik trepartsaftalen tilbage i 2017.

Men nu er det tid til handling, og med Digitaliseringspartnerskabets anbefaling i ryggen, har vi en kærkommen anledning til at komme helt i mål.

Efteruddannelse til den tid, vi lever i – et fælles ansvar

Dansk erhvervsliv skriger på kvalificeret arbejdskraft med digitale og tekniske værktøjer, som fylder mere og mere på vores arbejdspladser. Derfor er det nødvendigt, at vi udbyder tidssvarende voksen- og efteruddannelser, der peger ind i en digital fremtid.

Forestil dig et fuldt ud digitalt forløb eller et forløb, der kombinerer virtuelle og fysiske undervisningsmoduler. Det vil også give plads til nye metoder, som at optage undervisningen, så lærdommen altid kan findes frem og genafspilles efter behov.

Med en fælles national platform vil kursisterne også kunne give feedback, dele erfaringer og berige med faglige refleksioner på tværs af landsdele – og faggrupper. I fællesskab kan vi altså videreudvikle og forfine uddannelsesudbuddene, så de er optimale og tidssvarende.

Lad os samarbejde om at få skabt bedre digitale rammer for vores voksen- og efteruddannelser, der følger med tiden og passer ind i vores hverdag. Det vil både gavne samfundet, virksomhederne og den enkelte dansker.

Læs også