Debat

Hvis en 38-årig tænker som en 68-årig, er en fyreseddel vel ok

Lad os nu få udviklet en test af, hvor gammel man EGENTLIG er. Perspektiverne er enorme.

Nej. Alder er ikke kun et tal.

Alder er absolut mere end et tal. Hør bare hvad +50-årige fortæller om arbejdsmarkedets diskrete apartheid, når de prøver at lande nyt job. Eller læs, hvad en ung kvinde erkender efter sit brud med en moden mand. Den første tid ville hun ikke se i øjnene, at alder gør en forskel.

Der er bare det, at vores målestok for alder er så grov og fejlbehæftet, at den ikke ville gå gennem syn, hvis det var en bil. Aldrig. Vi bruger et målebånd af forventninger og gæt. Bare se dig omkring.

Selv kender jeg en mand, der for få år siden, som 71-årig, måtte slå i bordet og forlange at gå på pension, da en enig kommunalbestyrelse ville have ham til at blive på posten som kommunaldirektør. Jeg kender en anden mand, der i september fik fornyet sin kontrakt som it-supporter med et teleselskab. Han fyldte 80 for et par år siden.

Og jeg kender en mand, der ikke har haft ild i øjnene eller gnist i hjertet, siden han var sidst i trediverne.

Den kronologiske alder skriger på at få en velbegavet og reflekteret storesøster: Mental alder.

Anders Heide Mortensen

Meget, meget heldigt findes der på arbejdsmarkedet ikke §77-eftersyn, hvor man pludselig en tirsdag i kantinen kan blive vinket ind til siden og få gennemgået de bærende dele for rust. Så var han røget. Enhver appetit på at prøve nyt eller lære nyt er ophørt. Den sidste bankdag i hver måned sætter hans firma et rundt beløb ind på hans konto, og livsambitionen er, at overførslerne fortsætter. Men han ryger ikke, fordi han efter sin kronologiske alder er en mand i sin livsbanes zenit.

Hvad problemet er? Problemet er, at den kronologiske alder skriger på at få en velbegavet og reflekteret storesøster: Mental alder. Fordi den kronologiske alder igen og igen viser at måle noget andet, end der er brug for at måle.

I et samfund med mangel på arbejdskraft er det et sted mellem luksuriøst og skødesløst, at arbejdsmarkedet fortsat bruger kronologisk alder som hård screeningsfaktor. Den går muligvis i et marked, hvor det flyder med kompetente kandidater i et omfang, så man efter at have sorteret på alder, hårfarve, blodtype og udseende stadig har en håndfuld at kalde ind til samtale. En håndfuld som med nogenlunde sikkerhed alle vil være åndeligt spændstige, i stand til at lære nyt og socialt tilpas intelligente. Men sådan er markedet jo ikke for øjeblikket.

Hvordan man skal måle mental alder? Jeg ved det virkelig ikke. Da Leonardo da Vinci i slutningen af 1400-tallet ”opfinder” helikopteren og undervandsbåden, har han hverken teknologien eller aluminiumen til at konstruere fartøjer, der virker. Han kan bare se et perspektiv.

Men jeg ved, at det begynder at haste med at måle mental alder. I Japan er manglen på arbejdskraft nu så akut, at store virksomheder suspenderer øverste aldersgrænser for ansættelse. 80-årige bydes nu velkommen som medarbejdere af elektronikkoncernen Nojima.

80 år er måske et højt sted at lægge barren - men så 65-årige da. 65-årige, der har samme mentale alder som 35-årige og 45-årige, er formentlig fortræffelige medarbejdere. De kan gå ind i en ny organisation, de kan lære nye processer, og de kan sætte sig ind i en ny virksomhedskultur. De har den appetit på at prøve nyt og lære nyt, som kendetegner det alderssegment, som erhvervslivet traditionelt er forelsket i.

Tænk, hvis der fandtes en test af mental alder, der kunne åbne døren. Hvorfor er den der ikke?

Erhvervspsykologer og headhuntere vil givet skulle bruge en tid på at definere og afgrænse, hvordan mental alder skal måles. Men det kan ikke være umuligt. Man kan – med et vist slør og en del forbehold – måle en krops alder og afgøre, om den er yngre eller ældre end personens kronologiske alder. Dét kan lade sig gøre.

Og når en kommune og et teleselskab ligger på knæ for at få henholdsvis en 71-årig en +80-årig til at fortsætte i jobbet, det være fordi deres kronologiske alder er helt sekundær i forhold til deres mentale alder. De har en alder inden i, som er langt vigtigere for virksomheden end alderen uden på.

Få nu konstrueret testen af mental alder. Og pas på 38-årige. Tænk hvis en test viser, at nogle af jer måske er bedst egnet til at bladre i fotoalbum og sidde på en bænk og fodre ænder. Så kan jeg egentlig ikke se nogen grund til at holde igen med en fyreseddel.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også