Debat

Derfor slås de store danske fragtgiganter

A.P. Møller-Mærsks erobring af en af DSV’s mest prominente prestigekunder er en krigserklæring.

Det er mere end svært for Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i transportvirksomheden DSV at finde en grimasse, der kan passe, efter A.P. Møller-Mærsk har hugget storkunden Vestas. DSV er nemlig afhængig af verdens største containerrederi for at få flyttet sit gods. 
Foto: Lars Krabbe.

Det er en åbenlys provokation. Sådan vil A.P. Møller-Mærsk selvfølgelig ikke udlægge det, men tabet af Vestas som storkunde gør ondt på en anden dansk fragtgigant DSV. Rigtig ondt. Overtagelsen af en stor del af Vestas’ samlede transportopgaver worldwide er en af de helt store logistikordrer med kæmpe prestige i den internationale fragtindustri. Det sætter en fed streg under Esplanadens ambitioner om at udvide den tidligere kerneforretning, containertransport til søs til en integreret transport- og logistikoperatør, der i stigende grad også servicerer kunderne til lands.

Den pointe lavede overskrifter for en lille måned siden, hvor det også var en dansk virksomhed, der blev kapret som storkunde, nemlig kødkoncernen Danish Crown. Nu er det en anden stor dansk virksomhed, der ryger ned i turbanen, og det er overraskende så stor energi, A.P. Møller-Mærsk bruger på at promovere netop overtagelsen af danske kunder. Det er svært at forestille sig, at mægtige A.P. Møller-Mærsk, der i årtier har været og er Danmarks suverænt største virksomhed, lader sin selvforståelse forstyrre af nogle fremstormende vognmænd på Midt-Sjælland, der efter 20 års opkøb og fusioner imidlertid vil omsætte for over 150 mia. kr. i 2021. ..

Læs også
Top job