Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Put mindre i pakken frem for at hæve prisen

Er det forkert at gøre produkter mindre som alternativ til at sætte prisen op? Ud fra vores ekspertise på området må vi svare klart nej.

Nicolai Broby Eckert, partner, Simon-Kucher & Partners

Inflationen brager opad, og priserne på en lang række varer stiger. Den opmærksomme forbruger vil derudover have bemærket, at mange produkter er blevet mindre. Coca-Cola har eksempelvis reduceret fra 2,0 liter til 1,75 liter, og en producent af nachos sælger nu poser med fem chips færre end for blot nogle få måneder siden.

Er det forkert at gøre produkter mindre som alternativ til at sætte prisen op? Ud fra vores ekspertise på området må vi svare klart nej. Der er andre veje at følge end simple prisstigninger per produkt, når man som producent eller retailer vil afbøde virkningerne af øgede omkostninger.

Ifølge den nyeste inflationsundersøgelse fra Simon-Kucher & Partners tøver mange virksomheder med at reagere på de stigende udgifter. Men når man er ramt af øgede omkostninger til f.eks. råvarer, energi og transport, kan det være afgørende, at man får sendt regningen videre til sine kunder. Ellers risikerer man betydelige tab, hvilket kan påvirke både bundlinje, aktiekurs og investortillid.

Vi ser derfor ikke noget alternativ til, at man videregiver de stigende omkostninger til kunderne. Som tommelfingerregel bør man imidlertid hente mindst 50 procent hjem ad andre veje end ved at forhøje priser produkt for produkt.

En af disse veje er shrinkflation, altså reduktion af omfang og pakningsstørrelser som et svar på inflationen. Hvis man sælger særligt prisfølsomme produkter, kan man fastholde et psykologisk prispunkt som f.eks. 9,95 kr. ved reducere omfang eller mængde. I nogle tilfælde kan man også bruge shrinkflation til at øge frekvensen af kundebesøg. Hvis der i en pakke rugbrød er skiver til fem-syv dage, kan man overveje at reducere indholdet, så det svarer til fire-fem dages forbrug, hvorved kunderne vil få en anledning til at komme lidt oftere.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis man reducerer for aggressivt, og forbrugerne ser reduktionen som udtryk for faldende kvalitet, kan shrinkflation blive en kortsigtet løsning, som øger risikoen for, at man mister kunder på langt sigt.

Undertiden kan det være bedre at ændre så meget på emballage og design, at forbrugerne opfatter produktet som et nyt produkt frem for en dårligere version af det, de før kunne købe. Målet må til enhver tid være at skabe det bedst mulige produkt i forhold til kundernes budget.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.