Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Inden længe stopper salget af benzinbiler - men har vi strøm nok?

I 2030 skal der være 1 mio. elbiler på de danske veje, ifølge regeringens målsætning, men hvis vi skal nå det, skal der for alvor sættes strøm til ladeinfrastrukturen. Med det tempo, som udrulningen sker nu, er benzinbilen stadig dominerende, når kalenderen bladrer til et nyt årti.

Michael Olsen

8. juni 2022 vedtog EU-parlamentet en lov, der forbyder salg af biler medforbrændingsmotor fra 2035. Loven slår fast, at alle personbiler skal være nul-emissionsbiler fra da af. Det vil sige, at de skal køre på strøm enten fra batterier eller brint, men kan den danske ladeinfrastruktur nå at følge med? Næppe med det tempo, vi bevæger os i nu.

Selvom Danmark overordnet er et modent marked for elbiler, matcher den danske ladeinfrastruktur på trods af et vækstår på området ikke elbilsbrugernes behov.

I dag er der lidt flere end 80.000 elbiler på de danske veje, og salget af elbiler stiger markant. Men ser man på antallet af ladestandere i det danske landskab, hvor EU’s anbefaling er én ladestander per 10 elbiler, har Danmark stadig et godt stykke arbejde foran sig.

Lige nu lever kun tre ud af landets 98 kommuner op til EU’s anbefaling, og det er bekymrende, for med en gennemsnitlig tid på fem måneder, som det tager at opsætte en ladestander fra startproces til slutprodukt, skal der altså en del mere strøm til udviklingen, hvis vi skal nå i mål.

Lad os lære af vores nordiske naboer

Vi skal ikke meget længere end til vores norske naboer for at lade os inspirere af, hvordan vi løser problemet.

Modsat Danmark har de i Norge været dygtige og ikke mindst hurtige til at få sat ladestandere op i hele landet, og det har fra starten gjort det nemt og oplagt for landets borgere at være elbilsejer. Norges tempo er derfor en afgørende grund til, at der således er langt flere ladestandere per indbygger i Norge,end der er i Danmark.

I Danmark er der knap 29 hybrid- og elbiler per offentligt tilgængelige ladestander, mens Norge ligger på knap 19 stk. Kigger vi på antallet af ladepunkter, har Danmark knap 5.000, mens Norge er helt oppe på 17.000 stk.- og vi har vel og mærke tæt på samme antal indbyggere.

Norge har ikke bare en mere effektiv og udbredt ladeinfrastruktur, de har også været hurtigere ude. Og det er selvfølgelig også heri, grunden skal findes til vores nordiske venners udbredte elbilmarked og ditto lademuligheder. De har haft et forspring.

Jeg kan huske, jeg i forbindelse med et besøg i Norge for mere end syv år siden blev meget overrasket over at se, at der allerede dengang var så mange elbiler på vejene, for så langt var vi på ingen måde i Danmark.

Viden, tempo og handling er nøglen

På Folkemødet 2022 blev det diskuteret vidt og bredt, hvordan vi skaber en bedre ladeinfrastruktur. Her blev der nævnt og kommenteret på ideen om for husstande og lokale virksomheders at stille deres private ladestandere til rådighed for offentligheden eksempelvis gennem en app. Det synes jeg som udgangspunkt er en god ide, men den er ikke holdbar. Og når alt kommer til alt, er det ikke de privates ansvar eller drift at sikre en tilgængelig lademuligheder.

Med det vi ved om markedet for elbiler og den nødvendige ladeinfrastruktur på nuværende tidspunkt ser jeg tre helt afgørende parametre for et effektivt og tilgængeligt ladenetværk: Viden, tempo og handling.

Vi har allerede opsamlet og indhentet en masse viden om, hvad der skal til, og hvor vi halter efter. Vi har erkendt, at tempo for initiativer og udrulning af ladestandere har været afgørende for andre europæiske landes udbredelse af flere elbiler. Nu er det op til danske aktører og politikere at handle på den viden, vi har - og gerne med et endnu højere tempo. Ellers tror jeg ikke på, vi når i mål med 1 mio. elbiler på de danske vejen om mindre end otte år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.