Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Tænk, at øldirektør Nick Hækkerup vil bruge unge politikere som nyttige idioter

Landets bryggerier betalte for, at ungdomspolitikere kunne køre kampagne mod voksenpolitikere. Grotesk på Morten Østergaard-niveau.

Anders Heide Mortensen

Disse linjer handler om øl, manipulation, lobbyisme, ordentlighed og liberalt frisind.

Men vi begynder et andet sted: Hos Det Radikale Venstre. Kan du huske, hvorfor skandalen om krænkelser af kvinder i Det Radikale Venstre udvikler sig fra ubehagelig til grotesk?

Det gør skandalen, fordi partiformanden, Morten Østergaard, om tirsdagen fortæller pressen, at han har givet krænkeren »en påtale«. Efter »en alvorlig samtale«. Man forstår, at partiformanden har slået koteletten i bordet. Sat den unavngivne krænker på plads. Onsdag indrømmer Morten Østergaard, at krænkeren er ham selv.

Hykleri gør for folkestyret, hvad sprøjtegift gør for drikkevand. Ikke noget godt. Dem, der hykler, vil ligesom dem, der sprøjter, forklare, at det ikke kan være anderledes. At folk uden for politik har naive forestillinger om, hvordan politik er. Sikkert. Men hykleri gør ikke noget godt for folkestyret.

At Danmarks justitsminister indtil den 2. maj og nu direktør for ølbranchen Nick Hækkerup, lobbydirektør Morten Rud Pedersen og landets ungdomspolitikere bagatelliserer deres samarbejde mod et flertal i Folketinget – det er grotesk på Morten Østergaard-niveau.

Ølbranchens interesseorganisation, Bryggeriforeningen, har, viser en række artikler i Jyllands-Posten, betalt regningerne, så landets ungdomspolitikere kunne køre en professionel kampagne mod voksenpolitikere, der ville forbyde 16-årige at købe øl. Altså ændre den gældende lovgivning.

Carlsberg, Royal Unibrew og de andre bryggerier lagde pengene, så lobbybureauet Rud Pedersen kunne udstyre Venstres Ungdom, Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, Konservativ Ungdom og 15 andre organisationer med en kampagne mod et folketingsflertal, der ville stoppe salg af øl til 16-årige.

Kampagnen lykkedes. Jyllands-Posten har blandt andet dokumenteret, at Rud Pedersen satte en konference om ansvarlig omgang med alkohol op på en sådan måde, at folketingspolitikerne ikke kunne se, hvem der stod i baggrunden og fik varetaget deres interesser. Og betalte Rud Pedersens fakturaer. Det gjorde justitsminister indtil den 2. maj Nick Hækkerup.

Det liberale frisind, der blandt andet hylder unges ret til at øve sig på livet, er i disse år truet af puritanere og forbudspolitikere. Puritanere og forbudspolitikere vil stoppe unges første forsøg med voksenlivet ved at hæve aldersgrænser og udstede forbud. Nogle gange af rådvildhed, andre gange af mangel på dømmekraft. Som de mennesker, der ser en hel gymnasieårgang sejle af druk, når de læser om de 10 eller 15 ud af 10.000 unge, der blev promilleforgiftet og måtte have hjælp under den såkaldte puttefest i Dyrehaven. Den slags mennesker.

Det liberale frisind er en skrøbelig størrelse. Vi, der forsvarer det liberale frisind og hylder unges ret til at øve sig på livet – herunder at kunne øve sig på indtag af alkohol som 16-årige – er under hårdt pres af puritanere og forbudspolitikere. De mener, at vi er naive.

Og det kan puritanerne og forbudspolitikerne nu sige, at vi har været. Vi, der hyldede det liberale frisind i 16-års grænsen for at kunne købe alkohol, har været naive medløbere i en kampagne, som ølbranchen betalte for at undgå at miste omsætning. Med Rud Pedersen som strateg og ungdomspolitikere som et mix af … noget … og bryggerilobbyister.

Det liberale frisind er skrøbeligt, fordi puritanere og mørkemænd med fornøjelse samler beviser for, at frisind er naivt og en åben port for uansvarlighed. Og for kynisme. Som når en branche smart og kynisk bruger velformulerede, engagerede 17-årige ungdomspolitikere til at varetage sine interesser ved at indkalde voksenpolitikere i Folketinget til konference.

Venstre, Konservative, Socialdemokratiet og andre ansvarlige partier burde tage en samtale med deres ungdomspolitikere om lobbyisme. Fortælle dem at hvis man tager mod penge fra fremmede mænd – for eksempel tidligere justitsministre – og mod strategier og manipulerede rapporter fra lobbyvirksomheder – er man ikke med i en leg.

Man er nogens nyttige idiot.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.