Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Fra grønne buzzwords til bæredygtig bundlinje – grøn er det nye Lean

Klimamål, ESG og Scope 1-2-3? Buzzwords er der mange af. Men hvad skal man prioritere, hvis man som ledelse gerne vil understøtte den grønne omstilling?

Natasha Friis Saxberg er direktør for IT-Branchen.

Over 80 pct. af de danske virksomheder har i dag igangsat et eller flere initiativer, som på forskellig vis styrker deres grønne fokus. Analysen viser dog, at virksomhedernes initiativer typisk er spredt ud som et tyndt kludetæppe af ellers gode grønne hensigter.

Det er en farlig cocktail, da man risikerer at blive ufokuseret og kan miste både kundernes, medarbejdernes og ejernes opbakning til de ellers rigtigt tænkte grønne aktiviteter.

Men hvad skal man gøre for at sikre, at ens klimaintentioner både ender som bæredygtige resultater, vækst for virksomheden, og samtidig har et positivt aftryk på omverdenen?

Første skridt er fokus, og at man har styr på de mest kendte begreber i den hastigt voksende ordbog for bæredygtige buzzwords.

FN’s verdensmål, også kaldet SDG’s (Sustainable Development Goals), er en del af FN’s 2030-klimainitiativ, som beskriver 17 kritiske områder indenfor økonomi, social og miljø, der skal håndteres på verdensplan.

Efter lanceringen i 2015, arbejdede mange virksomheder med SDG-mål og omsatte dem til konkrete initiativer. De seneste år er flere dog begyndt at arbejde mere med ESG og Scope 1-3 rapportering.

Med ESG (Environmental, Social and Governance) beskriver virksomhederne, hvordan de vil måle deres miljømæssige og sociale ansvar f.eks. i forhold til deres klimaaftryk (CO2-udledning og energiforbrug), sociale forhold (ligeløn og diversitet) eller governance (ledelsesstruktur og intern kontrol).

Et nyt hot navn på bæredygtighedsscenen er GHG-protokollen (Greenhouse Gas Protocol), som opdeles i Scope 1-3 og er den førende internationale rapporteringsstandard for, hvordan virksomhedens drivhusgasudledninger opgøres og rapporteres.

Med Scope 1 måler virksomheden, hvor meget CO2 de selv udleder i atmosfæren via bl.a. forbrænding fra deres biler, opvarmning af bygninger og deres produktion. Scope 2 handler om at måle, hvad man udleder af CO2 herunder det energiforbrug virksomheden selv kontrollerer, men hvor man ikke selv ”ejer” emissionerne.

Det forventes at alle virksomheder kan opgøre scope 1-2, da det kan måles direkte eller aflæses på en faktura.

Scope 3, som flere virksomheder er begyndt at måle på, er langt mere omfattende, og det er indtil videre frivilligt hvad man medtager.

Her måler man på alle de indirekte CO2-udledninger, der kommer fra hele ens værdikæde. Det kan f.eks. være i forbindelse med forretningsrejser, transport af varer samt fartøjer og maskiner lejet fra leverandører.

Grøn er det nye LEAN
Den grønne omstilling er en oplagt mulighed for at effektivisere og strømline. Ikke kun sin egen forretning, men også de værdikæder, som I er en del af og kan påvirke. Tag udgangspunkt i de elementer, der understøtter jeres strategiske målsætninger, så det ikke bliver en øvelse på siden af organisationen, men et middel til at nå jeres overordnede mål.

Eksempelvis ved at sænke virksomhedens energiforbrug gennem teknologi, som sikrer, at energien bruges der hvor behovet er. Fasthold virtuelle møder, så I mindsker transport, genbrug jeres it-udstyr og anvend grønne datacentre.

Husk at skab forankring i hele organisationen og ikke mindst i ledelsen, så ambitioner følges op med handling, så I ikke bliver stemplet som en ”green washer”.

Gør den grønne agenda synlig. F.eks. ved at oplyse om miljø-effekten i faldet af madspild, kørte kilometer, flyrejser, eller jeres udstyrs forlængede levetid. Giv også jeres kunder grønne alternativer, og stil klare klimakrav gennem jeres indkøb.

Det sidste, man kan tage fat i, er virksomhedens samlede værdikæde, hvor man måler og stiller krav til ens underleverandører samt til kundernes brug af ens produkter. En stor mundfuld for mange virksomheder, men også her hvor 65-95 pct. af virksomhedens samlede CO2-udledning kommer fra.

Lad ikke de grønne buzzwords bremse dig. Start med at skabe et bæredygtigt mindset i organisationen, så alle trænes til at spotte de muligheder, hvor grønne indsatser går hånd i hånd med ny vækst, bedre kundeoplevelser eller en mere effektiv drift.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.