Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Gå nye veje for forbrugernes gunst eller få tørre tæsk af inflationen

I en tid, hvor inflationen slår alle rekorder og forbrugertilliden er i bund, er det vigtigere end nogensinde, at vi samarbejder på tværs i markederne og finder nye veje.

Inflationen har sat sig i danskerne, og det giver store udfordringer for alle virksomheder i detailbranchen og inden for e-commerce.

Nye veje og kanaler skal i spil for at forblive relevante overfor de tilbageholdende forbrugere, der i et voldsomt tempo har ændret købsadfærd de seneste år – først under coronakrisen og nu afløst af en forbrugskrise af en helt anden karakter.

Peter G. Jørgensen, medstifter og CCO, Boozt



Selvom e-commerce har taget nogle gevaldige skridt under corona, er det nu tid til et nyt kvantespring, hvis man vil vinde forbrugernes gunst.

Hvor den seneste krise gav gyldne dage for onlinesalget som følge af bl.a. lukkede forretninger og rejserestriktioner, står vi nu i en situation, hvor forbruget skrumper markant og kun de mest kreative og konkurrencedygtige vinder slaget.

Vi, der arbejder med e-commerce, skal således være konstant på tåspidserne for at følge med forbrugertrends og købsmønstre for at sikre en berettigelse som inspirationsplatforme. Skal det ske, skal vi turde søsætte nye satsninger og gribe digitaliseringens mange muligheder, så der skabes innovative services i samme hæsblæsende tempo som forbrugerudviklingen.

Jeg er ikke bleg for at fremhæve en af vores konkurrenter som eksempel, der for nyligt opkøbte Highsnobiety. Den ledende lifestyleplatform skal styrke den strategiske storytelling og sortimentsudvælgelse for Zalando via et nyskabende partnerskab, som skal engagere og inspirere kunderne.

Det er et godt eksempel på, at e-commerce ændrer sig hastigt, og at joint ventures, opkøb og partnerskaber giver nyt blod til det eksisterende e-commerce setup.

Hos Boozt har vi selv købt os ind i den danske startup Liveshopper, fordi liveshopping på mange måder er fremtiden. Konceptet buldrer derudad, og i Kina udgør liveshopping allerede i dag op mod 15 pct. af al e-commerce-omsætning i verdens mest folkerige nation.

Uanset om det er ting til boligen, tøj eller sko, kan man nu via liveshopping få en 360 graders forståelse af et produkt ved at blive guidet og stille spørgsmål undervejs i interaktionen. Den dimension er så tæt på den fysiske kundeoplevelse, som vi kan komme online, og det ligger der et enormt potentiale i.

Liveshopping åbner for et helt nyt niveau af interaktion med kunden og en mulighed for at skabe mere engagerende og inspirerende shoppingoplevelser online.

Også inden for bæredygtighed har liveshopping sin berettigelse. Det kan f.eks. spille en meget vigtig rolle ift. at nedbringe antallet af returvarer ved at kvalificere forbrugerens valg, som øger sandsynligheden for, at kunden vælger det rigtige produkt første gang.

Min pointe er, at eksempler som disse strategiske og kreative partnerskaber er fremtiden. I en tid, hvor inflationen slår alle rekorder og forbrugertilliden er i bund, er det endnu vigtigere, at vi står stærkt i markedet og finder nye veje. Det kræver nytænkning og modet til at afprøve nye inspirerende formater og partnerskaber samt udnytte digitaliseringen.

For holder vi os på forkant med innovationen og de accelererende trends, rider vi også inflationsstormen af og kommer stærke ud på den anden side. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.