Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvorfor kritiseres Lego netop nu?

Kommunikationsekspert, Christian Schultz, giver fire bud.

Jørgen Vig Knudstorp, Legos topchef, må stå på mål for, at medarbejdertilfredsheden daler hos Lego, og den første store ridse i mange år hos Lego-koncernen er en realitet.

Men hvordan kan det være at det beskidte vasketøj luftes netop nu?

Her er et par mulige grunde:

Fællestillidsmand Berit Flindt Pedersen hos Lego har igennem længere tid forsøgt at få direktionen i tale om den faldende medarbejdertilfredshed, men uden held. Berit Flindt Pedersen føler sig derfor tvunget til at gå til medierne og føre dialogen der.

Fagforeninger tyer ofte til denne kommunikationsstrategi i tilspidsede situationer mellem arbejdsgiver og medarbejdere. Men er situationen virkelig så graverende hos Lego, at fællestillidsmanden føler sig nødsaget til en sådan strategi? Næppe.

Jørgen Vig Knudstorp har som administrerende direktør hos Lego lykkedes med at fylde ejernes pengetank godt og grundigt op, mens hans ansatte har måttet gå ram forbi

Christian Schultz, kommunikationsekspert

Jørgen Vig Knudstorp har som administrerende direktør hos Lego lykkedes med at fylde ejernes pengetank godt og grundigt op, mens hans ansatte har måttet gå ram forbi. Jørgen Vig Knudstorp ved, at det er nu, at der skal investeres i medarbejderne for at fastholde væksten og positionen som førerhund i den globale legetøjsbranche.

Ejerne tøver dog, da der stadig er plads til flere penge i pengetanken og en investering i medarbejderne vil tære på indtjeningen. En frustreret administrerende direktør vælger derfor i et interview med en journalist at fortælle om Lego’s udfordring.

Det tætte forhold mellem Jørgen Vig Knudstorp og ejerne gør dette scenarie næsten utopisk.

Som ny verdensetter i legetøjsbranchen, kan Lego ikke længere agere som den frække udfordrer. Det kræver en ny kommunikationsstrategi, hvor Lego i højere grad skal tage styringen af budskaberne i medierne. Man skal være mere proaktiv, især på potentielle negative historier. Lego beslutter derfor selv at gå ud med historien om den kulturelle udfordringen ved at være nummer et. Plausibelt.

En journalist ringer til Lego’s kommunikationsafdeling, da Finans ønsker at lave et portræt af virksomheden som har lavet dansk erhvervslivs måske største turn-around i nyere historie. Kommunikationsafdelingen siger ja til, at man laver portrættet.

Journalisten besøger Lego og under besøget opdager journalisten at stemningen er lidt trykket til trods for, at man netop har slået Mattel og Hasbro af pinden som verdens største legetøjsvirksomhed målt i omsætning. Journalistens spørgsmål om den dalende medarbejdertilfredshed overrasker Jørgen Vig Knudstorp, men han vælger at svare åbent om problemerne med kulturen. Næppe, men tanken lurer alligevel, at man måske blevet lullet i søvn af de sidste mange års succes.

Sejren har mange fædre, men nederlaget er forældreløst, sagde Kennedy engang. Lad os ikke håbe, at Lego er ved at blive forældreløs.

Finans svarer
Ideen til artiklerne om hvad Legos succes har betydet på de indre linjer er født i redaktionens interne ideudvikling. Ideen er siden konkretiseret af interviews med kilder i og uden for Lego, hvoraf nogle er identificeret i artiklerne. Det er således alene Finans’ redaktionelle medarbejdere, der har taget initiativ til artiklernes tilbliven.   Med venlig hilsen Redaktionen.

Skribenten er direktør og ejer af kommunikationsbureauet & Schultz. Christian har ti års erfaring i public relations og virksomhedskommunikation. Han skriver fast for Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.