Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Glem Obama, hr. direktør

Topchefer anerkendes for deres evner til at levere resultater på bundlinjen, ikke på retorisk flotte festtaler

Christian Schultz ejer kommunikationsbureauet & Schultz. Han er tidl. kommunikationschef hos COWI og kommunikationsdirektør hos legetøjsgiganten Mattel.

Danske topchefer refererer ofte til præsident Obamas retoriske evner med stor misundelse.

Til trods for Obamas talegaver, så konkluderer Washington Post den 12. oktober, en måned før hans sidste midtvejsvalg, at han ikke er den frelser, vi alle gik og troede tilbage i 2009.

Sammenligninger med Abraham Lincoln og Kennedy har ikke haft bund i virkeligheden, og de amerikanske vælgere er skuffede. Den væsentligste grund til, at Obama mislykkedes, tilskrives omstændighederne.

Ikke evnen. Ikke viljen. Nej, omstændighederne.

Lincoln havde borgerkrigen at læne sig op ad. Kennedy havde den kolde krig. Obama, retorikeren over dem alle, har derimod været fanget af en stram og handlingslammet økonomi.

Omstændighederne har, ifølge Washington Post, gjort, at han ikke har kunnet udfolde sig. Hvis der dog bare havde været en Tredje Verdenskrig, så Obama og hans kommunikative evner kunne forenes i en højere treenighed, hører man næsten avisen sige.

Sammenligner vi med dansk erhvervsliv, så hylder vi i flæng Jørgen Vig Knudstorp for hans mirakel i Lego, Henrik Brandt for Royal Unibrews turnaround og Nordeas Christian Clausen for at holde snuden i sporet under finanskrisen.

Vi hylder dem ikke for deres retoriske evner, men vi hylder dem for de omstændigheder, hvor de alligevel er lykkedes.

For hverken Jørgen, Henrik eller Christian er kendt for deres retoriske evner. Og rettelig så.

Det er ikke afgørende, at den administrerende direktør føler sig hjemmevant på slap line til folkemøder og på netværksmøder

Christian Schultz, ejer af kommunikationsbureauet & Schultz

Selvom de fleste kommunikationsfolk prædiker det modsatte, så er en topchefs talegaver ikke alfa og omega.

Det er ikke afgørende, at den administrerende direktør føler sig hjemmevant på slap line til folkemøder og på netværksmøder. Det er ikke afgørende, at den administrerende direktør har et glimt i øjet og et kækt svar til alle journalistens spørgsmål.

Evnen til at kunne tage svære beslutninger under svære omstændigheder er derimod afgørende. Evnen til at forudsige markedet og branchen er afgørende. Evnen til at forme kulturen og organisationen i sin virksomhed er afgørende. Evnen til at sætte en klar retning er afgørende. Og alt dette bygger et fundament af autenticitet, som de førnævnte topchefer bruger som udgangspunkt i deres kommunikation.

Så kære topchef: glem retorikken en smule og vis os dine evner. Du er – i modsætning til Obama – ikke garanteret fire år i sadlen.

Skribenten ejer kommunikationsbureauet & Schultz. Christian Schultz har ti års erfaring i corporate PR- og kommunikation. Han skriver fast for Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.