Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Så gå dog forrest, CEO

Man bliver så træt af talfikserede, dødssyge regnskabsfremlæggelser. Få direktøren til at snakke om visionen og fremtiden for virksomheden.

Christian Schultz er ejer af kommunikationsbureauet & Schultz. Han er tidl. kommunikationsdirektør i COWI.

Regnskabsaflæggelsen for tredje kvartal er i fuld gang for de fleste danske virksomheder.

De tørre tal forvandles til flotte grafer og spændstige budskaber. De pæne slips findes frem, jakkesættene presses en ekstra gang, og håret kæmmes. Der er lagt mediestrategier, og pressecheferne har travlt med at få spaltepladser til deres chefer. Alt er derfor, som det plejer i regnskabssæsonen.

En ting er dog anderledes. For efter finanskrisen har CFO'erne fået mere og mere spalteplads. Fra at have været låst inde i deres pengetanke, hvor de vender hver en øre, så ser vi i dag, hvordan flere og flere CFO’erne nu boltrer sig i medierne på bekostning af deres direktør. I forbindelse med de netop aflagte regnskaber, så man bl.a. hvordan CFO’erne fra en række store danske virksomheder såsom DSV, Novozymes og DSB, tegnede virksomheden udadtil.

Tanken er i og for sig god nok. En moderne ledelse kan vel sagtens dele ansvaret om at formidle budskaberne til medarbejdere, aktionærer, analytikere og medierne? Det kan der være en masse gode grunde til, og de fleste siger ja. Men jeg siger stop. Nok er nok.

Selvfølgelig kan langt de fleste CFO’erne finde ud af at kommunikere budskaber. Men problemet er bare, at når en CFO aflægger en kvartalsmeddelelse, så kommunikerer de typisk udelukkende tilrettelagte budskaber og taler om de konkrete tal.

Det bliver hurtigt en teknisk og historisk snak om regnskabstal, fordi mange har svært ved at bevæge sig ud over tallene. Og måske med rette. For en CFO er og skal være ham, der har en finger på økonomien i virksomheden. CFO'en skal vide, hvor meget, der er plus, og hvor meget der er minus.

En CEO derimod, kan (og skal) løfte regnskabet og give det perspektiv og kontekst for aktionæren og analytikeren. Direktøren giver regnskabet det strategisk overblik – og indblik i fremtiden. Som aktionær og analytiker finder jeg det uden tvivl mere værdifuldt og troværdigt, når CEO’en fortæller om vejen frem, end blot CFO'en fortælle om vejen, vi allerede har gået.

Så kære CEO. Dig, der gemmer dig mere og mere bagved din CFO: træd ud af skyggen og vær det talerør som aktionærerne har behov for og med rette kræver. Det lønner sig.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.