Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Pandora-sagen: Markedet skal ikke vide alt

Tirsdag fældes der dom over bestyrelsen i Pandora, der anklages for være tavse om sløje salgstal for længe. Dommen kan få store konsekvenser for kommunikationen i børsnoterede selskaber.

Christian Schultz er ejer af kommunikationsbureauet & Schultz. Han er tidl. kommunikationsdirektør i COWI.

Tirsdag fældes dommen over Pandora.

Anklagen, som hænger over hovedet på bestyrelsen, handler om en sløvsindig rapportering til markedet. Dommen kan få voldsomme konsekvenser for erhvervslivet, og måden man rapporterer til markedet på.

Dømmes Pandora for ikke i tide at oplyse markedet om svigtende salg, så kan det ændre praksis for børsnoterede virksomheders rapportering til markedet. En dom vil skabe usikkerhed på chefgangen og i kommunikationsafdelingen - for hvornår og hvor ofte er det så nødvendigt at rapportere til markedet? Skal man nu oplyse efter blot en uge med sløje salgstal? Forventer markedet, at direktionen offentliggør den ugentlige flashrapport med salgstallene?

Svaret må og skal være nej.

Rapporteringen skal selvfølgelig være rettidig, men hvis man begynder at stille krav om højfrekvent rapportering, vil man begå et selvmål af dimensioner. For det er absolut ikke i aktionærernes interesse med daglig og ugentlig rapportering.

Rapporteringen skal selvfølgelig være rettidig, men hvis man begynder at stille krav om højfrekvent rapportering, vil man begå et selvmål af dimensioner.

Christian Schultz, direktør og tidl. kommunikationsdirektør hos legetøjsgiganten Mattel.

Lad os forestille os, at Pandora allerede efter en uge oplyste markedet, at den nye produktlinje fejlede i butikkerne. Vil flere forhandlere så springe fra og putte yderligere pres på salget? Vil konkurrenterne udnytte usikkerheden, som en sådan udmelding skaber, og stjæle markedsandele? De markedsandele bliver med garanti dyre at vinde tilbage, og så risikerer aktionærerne at miste endnu mere.

Er en uges markedsdata virkelig retvisende og en trend, som er lige så sikker som amen i kirken? Er tre ugers markedsdata en ufravigelig retningspil for virksomhedens kvartalsregnskab?

Da jeg var hos legetøjsmastodonten Mattel, oplevede vi også måneder med skuffende salg, der langt fra levede op til forventningerne. Som en naturlig konsekvens af et skuffende salg iværksatte vi marketingsinitiativer og justerede prisen for at genvinde markedsandele.

Ni ud af ti gange forbedrede vi salgstallene og ramte indenfor skiven af det, man som koncern havde oplyst markedet. Men når en produktlinje simpelthen ikke virkede, så tog man konsekvensen og nedjusterede forventningerne. Men det skete først efter, at vi havde gjort alt for at ændre det, og det kunne sagtens tage mere end et kvartal. I alle virksomheder, jeg kender, er det normal praksis.

Markedskræfterne er komplicerede, og det havde Mattels aktionærer forståelse for. I modsætning til Pandoras.

Skribenten ejer kommunikationsbureauet & Schultz. Christian har ti års erfaring i corporate PR- og kommunikation. Han skriver fast for Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.