Når regeringen lyver, og ingen reagerer
Socialdemokraternes valgkampe er super professionelt eksekveret, men fyldt med tvivlsomme tal og manipulerende opgørelser. Det er beskæmmende.
Socialdemokratiet kører en valgkamp baseret på usandheder.
Det er ikke kønt at se på, og løgnen er nem at dokumentere. Se blot billedet i denne tråd på Facebook. Her påstår Socialdemokratiet, at de har vendt et underskud på 38 milliarder til et overskud på 34 milliarder.
Men det er lodret forkert. De faktiske statslige underskud år for år, efter socialdemokratiet kom til magten, ser således ud:
Underskud 2012 | 75,5 milliarder |
Underskud 2013 | 36,5 milliarder |
Underskud 2014 | 38,0 milliarder |
Underskud 2015 | 60,0 milliarder |
I alt underskud 2012 - 2015: | 210 milliarder |
Kilde: Se bla. DR's opgørelse, Berlingskes og Jyllands-Postens her.
Hvordan lykkes det så socialdemokratiet at komme fra et oparbejdet underskud på 210 milliarder til et påstået ”overskud” på 34 milliarder? Det er såmænd meget enkelt: Man pantsætter fremtiden med den såkaldte ”pensionsfinte”: I 2014 tilbød man folk med pensioner at spare et par procent mod at betale hele deres pensionsskat nu i stedet for senere. Det gav 115 milliarder i kassen, som man så kan fratrække det aktuelle års underskud og dermed påstå, at man har overskud.
Sandheden er, at de fulde 210 milliarder i underskud skal betales tilbage i form af fremtidige skattebetalinger. Det er med andre ord som sædvanlig det arbejdende folk, der får lov at hænge på regningen.
Socialdemokratiet praktiserer med andre ord målrettet fusk med tal og fakta. Det er trist. Det er imidlertid ikke kun på egne Facebook sider, at Socialdemokratiet slår under bæltestedet. Det er netop kommet frem, at et ”socialdemokratisk tæskehold” på flere hundrede frivillige jævnligt fodres med ”ofre” som socialdemokraterne gerne vil have svinet til, men hvor man ikke selv vil lægge navn til tilsviningen. Det indrømmer Socialdemokraternes partisekretær Lars Midtiby.
Det drejer sig dels om støtte til Facebook-siden ”Blå Blok Indefra”, der har til formål at portrættere Lars Løkke som en uansvarlig fulderik, og det drejer sig også om angreb på fx Liberal Alliance.
Som professionel reklamemand må jeg indrømme, at jeg synes socialdemokratiets kampagne er blændende godt håndværk og virkelig dygtigt eksekveret. Men den er også komplet umoralsk og ødelæggende for demokratiet - og derfor er jeg ganske forarget.
Jeg synes, Danmark skylder socialdemokratiet rigtig meget. Men det undskylder altså ikke bevidst brug af løgn, fordrejning, tæskehold og tilsvining af modstandere. Det er forkert og det kan ikke undskyldes.