Det sikre valg er et ja
Opinion: Det er helt rigtigt, at EU - på linje med Folketinget - ikke fungerer optimalt. Men vi er nødt til at stå sammen om fælles løsninger - og afgive magt for at få indflydelse.
Det har været svært at tage stilling til det store antal retsakter op til afstemningen om retsforbeholdet torsdag. Det nemmeste er umiddelbart at sige nej. Så kan man altid vende tilbage til at til- og fravælge, synes udgangspunktet at være.
Men verden lader sig ikke vente på danskerne.
Grundlæggende drejer det sig om at have et stærkt fællesskab med trygge rammer - i og uden for Danmark. Europa er ikke længere verdens navle men en lille verdensdel, hvor klodens andre lande bestemmer mere og mere eller sender store flygtningestrømme hertil. Vi kan måske holde eksporten og samhandlen ved lige, selvom vi får mindre EU, men det totale sammenhold, som er nødvendigt for et sikre Europa, kræver et ja torsdag den 4. december.
I Europa ligner vi hinanden meget. Også betydeligt mere end resten af klodens lande - måske lige bortset fra Californien og de amerikanske stater på østkysten. Selvom der er forskelle i Europa, er disse forskelle globalt set små. I de kommende årtier vil der ske så store forandringer, at europæerne næppe vil kunne genkende deres barndomsland - for verden ændrer sig uanset udfaldet af Danmarks folkeafstemninger.
Hvis vi ikke forstår at holde sammen i Europa, uanset hvor besværligt det end kan synes, bliver vi sejlet agterud og løbet over ende. Akkurat som den enkelte kommune i Danmark ikke kan stå alene og må overlade noget magt til Folketinget, må Danmark og de europæiske lande overdrage en del af magten til fællesskabet i EU, hvor vi så får medindflydelse.
Jeg er enig i, at EU - ligesom Folketinget - ikke fungerer optimalt. Men det kan ikke undværes, fordi det bringer os sammen om fælles løsninger. I EU har vores land stor indflydelse, og Europol er blot en lille brik i et stort maskineri. Vi må derfor stå sammen med de andre EU-lande for at sikre vore landes unikke kultur og samfundsmodel i stedet for at have nok i os selv og tro, at det skaber tryghed på den lange bane. Det drejer sig ikke om økonomi, men om at skabe fælles værdier og respekt for de retssamfund, vi har bygget op i Europa.
Jeg stemmer derfor ja på torsdag med en god følelse af, at jeg hører til i Danmark med vores tusindårige historie samtidig med, at jeg er overbevist om, at der er et stort behov for, at Danmark hører til i EU.