Har du talt med dine kunder i dag?
I USA bruger flere og flere virksomheder podcasts til at brande sig selv. Herhjemme er markedet knapt begyndt, men succesfulde pionerer som Nordnet trækker alligevel 3-4.000 lyttere hver uge.
Flere amerikanske virksomheder har fået øjnene op for, at man kan øge sin brandværdi ved hjælp af podcasts. Industrigiganten General Electric og streamingtjenesten Netflix er nogle af dem, der for alvor har formået at få amerikanerne til abonnere på deres podcasts med over 1 million lyttere. Og med 175 milioner brugere på podcastplatformen SoundCloud og 46 millioner ugentlige podcast lyttere i USA alene, er der nok noget om hypen.
Der er ikke noget nyt i, at content marketing er en af de mest effektive måder at øge sin brandværdi på online. Indenfor de senere år har virksomheder over en bred kam fokuseret på at skabe indhold såsom artikler, blogindlæg og opslag. Det handler selvfølgelig om relevans og synlighed for derigennem at kunne brande sig og skabe meningsfyldte relationer til sine kunder. I den sammenhæng er podcasts et andet medie, som henvender sig til nogle andre mennesker og nogle andre brugsscenarier.
I og med at mediet baserer sig på lyd, er det et medie, som giver mulighed for at tale direkte til sine lyttere eller invitere spændende gæster ind til samtaler og debatter. Her kan man som virksomhed sætte fokus på sine ekspertiser og udfordringer, eller hvad man nu synes er relevant.
Samtidig er det et medie, der giver mulighed for fordybelse, da en podcast snildt kan vare 30 minutter i modsætning til et blogindlæg, som er læst på fem minutter. Og her kommer det bedste: alt hvad man har brug for er (efter ambitionsniveau) en smartphone, en mikrofon og en konto på Soundcloud samt iTunes.
Det svære er til gengæld at få sat nogle gode rammer op, så det man udsender er både relevant for lytteren og for virksomheden. Man skal selvfølgelig også begynde at opbygge en fast lytterskare. Et godt trick er at tænke over ens navn, så man bliver fundet på søgninger, og selvfølgelig at bruge de kanaler, man har til rådighed til promovering. Og det er selvfølgelig også vigtigt at få lytterne til at trykke ’subscribe’.
Både virksomheder og lyttere har for alvor fået øjnene op for podcasts i USA. Herhjemme er det endnu ikke så udbredt. Podcasts på dansk har primært været drevet af radio med DR som primus motor. Et godt eksempel på en virksomhed, som har gjort det godt, er dog Nordnet med podcasten 'For Pengenes skyld', hvor der gives gode råd til forståelse af investering og opsparing. På nuværende tidspunkt efter 21 episoder, har de to værter omkring 3.500 engagerede lyttere hver uge.
Jeg er selv en ivrig bruger af podcasts på samme måde som lydbøger og radio. Jeg bruger mediet til fordybelse, afslapning, løb og når jeg ellers er på farten. Efterhånden hører jeg om flere, der også har fået øjnene op for dette. Som flere hopper med på vognen, tror jeg også virksomheder vil se meningen i at skabe indhold. Jeg ser i hvert fald mange fordele for virksomheder - både i forhold til at skabe synlighed og relevans udadtil, men også som et internt medie til kommunikation og træning.
Af Max Theilade, direktør og medstifter af techselskabet Pubfront, der leverer salgsplatforme af digitalt indhold. Tidligere medstifter af Riidr.com. Max skriver fast om tech for Finans. Følg ham på Twitter.