»'Det dur jeg ikke til' er en doven undskyldning for at undgå at fejle«
Vi har brug for en generation af mennesker, der er vedholdende i deres arbejde med at lære, og som er klar på det lange, seje træk. Succes handler nemlig ikke om talent
Jeg var i min folkeskoletid efterladt i specialklassen sammen med de andre, der ikke var gode til at stave og skrive. Ingen af os blev særlig meget bedre af at være der. Det eneste, vi fik med, var et »skriftlig dansk er nok ikke dit fag« fra læreren, og så blev vi vildt gode til at klappe stavelser. Først som voksen er det gået op for mig, at det er den lette vej ud. At forsikre sit ego med »x er jeg bare ikke god til« er en doven undskyldning for at undgå at fejle. Det blokerer for fremskridt.
Jeg har været så privilegeret at opleve og møde mange succesfulde forretningsfolk på nært hold. Selv om flere af dem har et ualmindeligt skarpt hoved, er det ikke en medfødt høj IQ, som er deres åbenlyse fællestræk. Det, de alle har tilfælles, er viljen til at arbejde hårdt ikke bare en måned eller et år, men i årtier. De har et langsigtet fokus, der holder dem motiveret, og gør, at de bliver ved, selv når de er i modvind.
På det prestigefyldte amerikanske universitet Stanford kalder man den type vedholdenhed »growth mindset« - andre steder kaldes det »grit«. Det er evnen til at tage det lange træk, lære af sine fejl og bruge dem til at blive bedre. Forskere har fundet ud af, at det klart er den stærkeste faktor for, om man får succes på tværs af erhverv, baggrund, alder osv.
Vi har brug for en generation af mennesker, der er vedholdende i deres arbejde med at lære, og som er klar på det lange, seje træk. Fremtidens samfund kommer i endnu højere grad til at straffe mental infleksibilitet.
Burde vi ikke medtænke det i vores folkeskoler? I vores uddannelser? Og i vores virksomheder?
Vi har brug for en generation af mennesker, der er vedholdende i deres arbejde med at lære, og som er klar på det lange, seje træk. Fremtidens samfund kommer i endnu højere grad til at straffe mental infleksibilitet. Hvis du ikke kan ændre dig og lære nyt, bliver du efterladt uden for arbejdsmarkedet. Er du leder eller ejer af en virksomhed er det endnu vigtigere. Det miljø, din virksomhed arbejder i, kommer kun til at ændre sig hurtigere. Hvis du ikke evner til at forså og udnytte det, bliver du overhalet.
En skole, der er bedre til at belønne arbejdsindsats, frem for hvad vores børn nu lige lærer lettest, er jeg sikker på kunne skabe en helt ny generation af succesfulde, danske unge. Mennesker, der kan sætte relevante mål og nå dem gennem hårdt arbejde. Det er det, der er brug for.
Af Christian Risom, direktør i Shape, der laver mobilapplikationer. 30-årige Risom er en af medstifterne bag startupkollektivet Founders House på Islands Brygge. Risom skriver en fast klumme for Finans. Tweet ham på @ChristianRisom.