Hvad ville der ske, hvis du brugte 1.460 timer årligt på dine top-3 prioriteter?
Vi tror, at succes hænger sammen med, hvor meget vi laver, og hvor aktive vi er. Men for den normale dansker ligger der faktisk 1.460 timer årligt og venter, hvis du skruer ned for dine aktiviteter.
Alle siger, at de har travlt. Jeg gør det også selv. Hver gang jeg bliver spurgt, om det går godt i forretningen, leverer jeg trofast en udgave af »vi slipper for at kede os«.
Min generation forbinder travl med succesfuld. Hvis vi er 100 pct. på jobbet, 100 pct. derhjemme, 100 pct. sammen med vennerne, har to hobbyer, træner til en Ironman, er med i et roundtable, mens vi har tid til at være mindfulle, handle i Irma og lave økologisk aftensmad, som står på bordet klokken 17.30, så er succesen lige om hjørnet. Ideen om, at det er aktivitet (mere, hurtigere, højere), der definerer, om vi lykkes eller ej, sidder godt fast i os.
Jeg vil gerne være tre ting: en god husbond, en passioneret jæger, og en dygtig virksomhedsleder. De tre ting skal være i balance. Det betyder ikke, de er det hele tiden, men det prioriterer jeg. Det betyder, at jeg ikke træner til en Ironman, jeg går ikke i byen, jeg ser ikke flow-tv, og jeg er sjældent på Facebook. Læser jeg en bog, er den nok om jagt, ledelse eller startups. Hvis jeg ikke er sammen med min familie eller på jagt i weekenden, så arbejder jeg.
Det kan lyde kedeligt. Men det giver stor frihed og endnu større tilfredsstillelse, når man med gode grunde i baghånden siger nej til ting, som egentlig ikke betyder noget, samtidig med at de områder, man prioriter, udvikler sig og blomstrer. Prøv at forventningsafstem med dig selv: Hvad er de tre områder, som er vigtigst for dig?
Et godt sted at starte er at skære i de ligegyldige aktiviteter. Det er utroligt, hvor dygtig underholdningsbranchen er blevet til at stjæle vores tid. Den gennemsnitlige dansker bruger ca. fire timer om dagen på flow-tv og Facebook, viser tal fra DR. Med 365 dage på et år bliver det 1.460 timer. Det er meget tæt på et arbejdsår for en funktionær.
Det giver stor frihed og endnu større tilfredsstillelse, når man med gode grunde i baghånden siger nej til ting, som egentlig ikke betyder noget, samtidig med at de områder, man prioriter, udvikler sig og blomstrer.
Hvad ville der ske, hvis du over det næste år dedikerede en fuldtidsstilling til dine top-3 prioriteter? Hvis du ansatte dig selv til at være verdens bedste far, husbond, surfer eller startede en virksomhed? Den der ting, du altid gerne har villet gøre, men aldrig havde tid til. Det kan du ved at skære ned på ting, som i forhold til dine prioriteter er ligegyldige. Din FOMO – frygten for at misse noget – vil gøre modstand, men den gør dig ingen tjenester, så ignorer den. Det kan være svært, jeg selv ender alt for ofte med at sidde og læse artikler på Twitter, når jeg burde bygge klodser med min søn.
Selvfølgelig er der en omkostning. Du ved ikke præcis, hvor mange af dine venner, der har bagt speltboller, været på ferie eller hvem, der synger dårligst til X-factor. Men betyder det noget? Er det virkelig det, du kommer til at huske, når du er 90?
Det er nogle ganske få områder, som har effekt på vores succes på den lange bane. Ikke en masse forskellige, ligegyldige områder. Hvis du prioriterer din tid på de vigtigste, får du langt større effekt på verden og på din egen succes. Og du har også tid til at opleve og nyde din succes frem for at styrte rundt og være aktiv.