Uddannelsessnobberi truer det stolte danske købmandskab
Direktør Christian Risom har helt ret, når han revser handelshøjskolerne for at mangle fokus på salg og godt købmandskab. Og problemet forværres kun i takt med, at mere og mere handel rykker på nettet, lyder det fra brancheorganisation.
Tusind tak til Christian Risom fra Shape for et skarpt indlæg om, at Danmark mangler købmandskab. Risoms indlæg viste mig, at jeg har en åndsfælle, der sætter fingeren, hvor det gør mest ondt: Der mangler uddannelser i salg i Danmark.
Salg er en underkendt kunstart, fordi salg er grundlaget for al vækst. Sælgere er med rette stolte af deres resultater. Det er dem, der sikrer, at hjulene drejer rundt i virksomheden, for uden indtægter er der intet at leve af. Det grundlæggende købmandshåndværk forsvinder dog ud af uddannelsesinstitutionerne, og det rammer alle erhverv - ikke mindst e-handlen.
Som direktør for e-handlens organisation FDIH må jeg erkende, at jeg trods mere end 30 års erfaring som sælger ikke kender svaret, hvis et barnebarn spørger: »Hvad skal jeg læse, så jeg kan blive e-købmand?«
Danmark har et kæmpe problem, der vokser, fordi vi ikke gør os i stand til at håndtere den digitale revolution, der er i fuld gang i verden omkring os. Politisk har digitalisering hidtil været lig med udrulning af bredbånd til tredje klitrække, ligesom der tales robotter og automatisering i produktionen for at skabe flere og billigere varer. Det er simpelthen for snæversynet. Øget adgang til internettet og billigere produkter på lageret hjælper ikke, hvis vi ikke kan sælge vores varer eller services.
Heldigvis fornemmer jeg en gryende forståelse hos politikerne for, at der skal gøres mere. Danskerne har de højeste IT-kompetencer i verden, vi er EU’s næstmest e-handlende land, og vi bruger mere end 100 mia. kr. på e-handel i år. Desværre ryger godt 30 mia. kr. til udenlandske netbutikker, mens der kun kommer 5-10 mia. kr. den anden vej. Vi er simpelthen ikke gode nok til at sælge på nettet.
Digital handel kræver godt købmandskab, hvor danske virksomheder på det grænseløse internet både skal håndtere nye digitale muligheder og samtidig sikre, at de sælger.
Øget adgang til internettet og billigere produkter på lageret hjælper ikke, hvis vi ikke kan sælge vores varer eller services.
Virksomhederne har kun drypvis kunnet finde inspiration til og uddannelse i digital handel. Senest har vi i dialog med Erhvervsakademierne og CBS fået sat gang i forløb, der skal styrke uddannelser i digital omstilling, og dermed salg. Hvis vi vel at mærke kan finde midlerne.
Så endnu engang tak til Christian Risom. Uden salg, ingen kunder, ingen virksomhed. Så drop pladderet om forandringsledelse, innovation og diversitet, og få gang i kommercielle uddannelser, der passer i en digital verden med stærke e-købmænd.
Af Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Niels Ralund