Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Man kunne jo også sætte Storebæltstaksten – op

Storebæltsforbindelsen høvler milliarder i statskassen. Hvorfor ikke dirigere nogen af dem over i erhvervsvenlig politik?

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator.

En frisk meningsmåling fra Greens: 51 pct. af landets virksomhedsledere mener, at det er for dyrt for lastbiler at krydse Storebæltsbroen. Nok ikke en overraskelse der får det til at flimre for øjnene. Så her følger flere tal i samme familie:

Samfundet kan få gevinster på 16 milliarder kroner ved at gøre det 25 pct. billigere at køre over Storebælt. Det har Grontmij beregnet for erhvervsorganisationen Fynsk Erhverv. Og der er mere: De første 100 kroner af de 240 kroner, som det koster at krydse broen i en personbil, går i statskassen og altså ikke til afdrag og renter på gælden

Tallene reflekterer to ting på én gang. Et faktum. Og et ritual.

Faktum er, at Storebæltsforbindelsen er blevet en pengemaskine for staten. Faktum er også, at prisen for at køre over broen, er erhvervspolitik.

Ritualet er, at mindst hvert andet år rejser nogen krav om at få sat taksterne drastisk ned. Det hører med til ritualet, at de politikere, der kunne vride taksterne i bund, leverer svar med en vis underholdningsværdi. I denne uge lød et par af svarene sådan: »Når gælden er høvlet af, kan vi begynde at sænke prisen for at køre over broen markant«. Læg mærke til ordet »kan« – det kloge alternativ til »vil«. Eksempel 2: »(Men) overskuddet på Storebælt må aldrig gå til at betale nye flygtningelandsbyer«. Læg mærke til ordet »flygtningelandsbyer« – det kloge alternativ til »ting som mit parti er imod«.

Hvis fakta og ritualer lægges til side et øjeblik, begynder den mere komplicerede del af festen.

På den ene side skaber mobilitet vækst. Lave takster på Storebælt sænker virksomhedernes udgifter til transport og gør det mere attraktivt at pendle. Samfundsøkonomisk er det dumt at opkræve mere for turen over det blå bælt end nødvendigt.

På den anden side er der ingen som helst problemer med at sælge billetter til broen med de nuværende takster. Tværtimod. Fra 2014 til 2015 voksede antallet af køretøjer, der kørte over Storebælt, med knap fem pct. Det giver dem, der taler for sænkede takster, en udfordring. Det er ganske enkelt svært at argumentere for, at priserne er sat for højt, når trafikken vokser. En kyniker kunne finde på at påstå det modsatte. Når efterspørgslen stiger på en ydelse, kan man vel godt sætte prisen op?

Det er ganske enkelt svært at argumentere for, at priserne er sat for højt, når trafikken vokser. En kyniker kunne finde på at påstå det modsatte. Når efterspørgslen stiger på en ydelse, kan man vel godt sætte prisen op?

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator.

Og det er så her, at man kunne tænke som en kætter. Der er allerede en bred politisk aftale om, at det ikke er snyd på vægten at bruge storebæltsindtægterne på at bygge veje og broer. Men hvorfor være knibsk? Om et par måneder skal regeringen prøve at finde penge til den skattenedsættelse, som er overordentlig efterspurgt fra mange sider. Læg oven i udgifter til andre initiativer, som erhvervslivet efterspørger. Så er regnestykket, at en ekstra hundredekroneseddel på taksten pr. tur kan levere en dejlig rund milliard til lavere skatter, hvis trafikken over Storebælt er nogenlunde uændret.

Hundens egen hale? Absolut. Men ikke anderledes end når en sviptur over Storebælt betaler for et stykke vej et helt andet sted i Danmark.

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator, er uddannet i statskundskab fra Aarhus Universitet og arbejder som kommunikationsrådgiver. Han er tidl. pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Inden da var han erhvervsjournalist på Ritzau og Økonomisk Ugebrev. Anders Heide Mortensen kan kontaktes på e-mail: anders@heidekom.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.