Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Tidens vigtige spørgsmål er "hvad er meningen?"

I forhold til jobbet og den enkelte medarbejder er mening en kardinal størrelse. For arbejdsglæde og jobtilfredshed stimuleres helt klart mere, hvis jobbet giver mening,

Flemming Poulfelt er professor og prodekan på Copenhagen Business School.

Vi hører ofte og stiller også selv tit spørgsmålet: »Hvad er meningen?«

Omend det lyder ret trivielt, og det er blevet stillet masser af gange siden de flestes barndom, er spørgsmålet fortsat lige relevant – og i erhvervsmæssig sammenhæng måske af endnu større betydning i en tid, hvor volatilitet, usikkerhed, kompleksitet og tvetydighed udgør virkelighedens rammer.

Derfor tales der i dag hyppigt om et nyt ledelsesmæssigt akronym, nemlig VUCA som (på engelsk) står for Volatility, Uncertainty, Complexity og Ambiguity. (jf. de danske ord ovenfor).

Selv om der ikke er enkle snuptagsløsninger på det at agere i den nye virkelighed, synes det klart, at VUCA i endnu større omfang nødvendiggør, at ledere fokuserer på at have en klar vision, at skabe en fælles forståelse, at sikre klarhed i virksomhedens retning og aktiviteter, samt at udvikle en organisations tilpasningsevne.

Dertil kommer, at tingene samtidig skal give mening. For hvis en retning, en forklaring, en aktivitet eller en handling ikke giver mening hos modtagerne, skaber den sjældent den helt store motivation hos de pågældende.

Derfor tales der i dag hyppigt om et nyt ledelsesmæssigt akronym, nemlig VUCA som (på engelsk) står for Volatility, Uncertainty, Complexity og Ambiguity.

Flemming Poulfelt, professor og prodekan på Copenhagen Business School

I realiteten ret enkelt, men ikke desto mindre utroligt vigtigt. Og fordi det giver mening for ledelsen, er det (desværre) ikke altid ensbetydende med, at andre køber budskabet eller aktiviteten.

Heldigvis er det imidlertid også således, at flere og flere virksomheder arbejder med at sikre, at deres gøremål og aktiviteter skaber mening. Og et par eksempler kan illustrere dette.

På virksomhedsniveau arbejder mange virksomheder i dag ikke alene med at realisere deres langsigtede vision som f.eks. Tesla, der med elbilen vil gøre verden til et bæredygtigt sted at være, eller Amazon, der vil være verdens mest forbrugervenlige selskab.

En del virksomheder opererer også med et såkaldt ”higher purpose”, dvs. en slags overordnet formål, som f.eks. Disney der vil »bruge fantasi til at bringe glæde blandt millioner«, eller Tata Group, som har formuleret det som »at forbedre livskvaliteten i de fælleskaber, som de betjener«.

Fælles for dem alle er, at de appellerer mindre til et produkt og et kommercielt sigte, og mere til realisering af nogle større og samfundsmæssige ambitioner. Og det er ingen hemmelighed, at virksomheder, der er ”purpose-driven”, ofte er mere succesfulde, fordi de har indtænkt, at det, de står for, skal give mening, samt oversættes til mere konkrete meningsskabende aktiviteter.

Der er penge i mening. Derfor kan det også undre, at så mange strategiplaner ikke rammer skiven rent.

Flemming Poulfelt, professor og prodekan på Copenhagen Business School

I forhold til konkrete områder eller indsatser i en virksomhed er det ligeledes centralt, at disse er meningsskabende. F.eks. kan det hævdes, at for mange strategier fortsat ikke giver (helt) mening for en stor del af medarbejderne. Og det til trods for, at analyser viser, at jo mere mening en strategi giver, desto bedre forretningsmæssige resultater kan der opnås.

Med andre ord: Der er penge i mening. Derfor kan det også undre, at så mange strategiplaner ikke rammer skiven rent. Men det skyldes måske, at et stort antal topledere ikke er helt sikre på, hvilken retning der skal vælges for at optimere værdiskabelsen.

I forhold til jobbet og den enkelte medarbejder er mening også en kardinal størrelse. For arbejdsglæde og jobtilfredshed stimuleres helt klart mere, hvis jobbet giver mening, dvs. at faktorer som autonomi, et meningsfyldt arbejde, feedback og variation i opgaverne er til stede.

Med andre ord: Mening og evnen til at skabe mening i virksomheder og organisationer skal skubbes højere op på dagsordenen i mange virksomheder. For der ligger en potentiel værdiskabelsesfaktor, som endnu ikke er fuldt udnyttet, og som faktisk er relativ enkel og billig at installere.

Det kræver nemlig ikke så meget at sikre, at der er mening med det, en virksomhed står for og udvirker i det daglige, samt at dette oversættes på en måde, der skaber mening for medarbejderne og andre interessenter. Og er der mening, har det en markant indvirkning på motivationsbarometeret. Og jo højere dette står, desto mere fremdrift skaber det i virksomhederne.

Mantraet fremadrettet må derfor være: Ledelse, der både giver og skaber mening.

Efterskrift: At mening er i højsædet netop nu fremgår også ved, at verdens største ledelseskonference, nemlig Academy of Management, i 2016 havde valgt temaet ”meaningfulness” som omdrejningspunkt for årets konference. Og det blev de mere end 11.000 deltagere eksponeret til.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.