Hvad har Marcus Aurelius at gøre med judo og ledelse?
Jeg er for nylig blevet inspireret af Ryan Holiday og Marcus Aurelius, som gav mig et nyt mindset som virksomhedsleder: Det, der står i vejen, er vejen.
Jeg har lige læst bogen The Obstacle is the Way af den amerikanske forfatter Ryan Holiday. Faktisk læste jeg den to gange. Det er en af mine bedste anbefalinger, hvis du ligesom jeg arbejder og lever i en omskiftelig verden, der løbende kaster uforudsete udfordringer din vej.
Hvis du samtidig har været så dumdristig at starte din egen forretning eller på anden måde påtage dig ansvar, er bogen en sand guldgrube, fordi den giver dig en konkret opskrift på at vende obstacles til advantages. Problemerne bliver vendt til fordele, og det er et fremragende mindset til at bekæmpe stress og bekymringer fra.
Opskriften er testet igennem tusinder af år – den er nemlig hentet fra de stoiske filosoffer som Marcus Aurelius, den romerske kejser, der levede fra år 121 til 180. Han var en mand, som i en tid uden email formåede at styre det meste af den civiliserede verden. Hvis en af Roms mest skattede kejsere kunne bruge den opskrift til at holde sammen på Romerriget, kan jeg og mine 40-50 fantastiske kollegaer nok også klare os med den.
Grundlæggende handler det om at se muligheden bag ethvert problem. Det gælder om at bruge alle elementer af problemet til at bekæmpe problemet. Det fungerer som det, man kunne kalde problem-judo. Hvis du kan se om bag problemet og se mulighederne, kan du også vende problemet mod sig selv, udnytte problemets momentum og bruge problemet til at bringe dig frem til en bedre situation fagligt og personligt. Og noget af det, der gør opskriften så genial, er, at du aldrig bliver færdig med problem-judoen. Hvis du træffer et forkert valg eller opfører dig dumt, er det bare en ny anledning til at træne problem-judoen.
Prøv det, næste gang du møder modstand: Accepter problemet, se mulighederne, som modstanden giver dig, både som menneske og som professionel.
Et eksempel på problem-judo fra min hverdag i Shape er, at en betroet medarbejder for nylig valgte at stoppe. Det var en medarbejder, som havde en vigtig rolle i forretningen og i min hverdag. At lukke hullet efter ham ville koste mange arbejdstimer og dermed skubbe min hverdag ud af balance for en periode. På den anden side gav hans exit mig helt nye organisatoriske muligheder. Vi har nu et meget stærkere hold og en bedre struktur, som er klar til de kommende år. Opsigelsen var derfor, da vi så om bag problemet, en kæmpe mulighed for at forbedre i vores virksomhed.
At ændre sit mindset til, at modstand er ikke dårligt men derimod det, som skaber os, og som skaber de ting, vi er stolte af i livet, finder jeg utroligt spændende. Prøv det, næste gang du møder modstand: Accepter problemet, se mulighederne, som modstanden giver dig, både som menneske og som professionel. Hvilke dyder giver problemet dig for eksempel lov til at træne? Er det tålmodighed, overblik eller noget helt tredje. På den måde bliver det, der står i vejen, selve vejen til succes.
Christian Risom