Debat

Drop løgnen om regeringens klimafjendtlige politik

Venstre har haft regeringsmagten i 12 ud af de seneste 16 år. Det er os, der har haft hovedansvaret for opbygge Danmarks grønne image og globale førerposition.

»Danmark er verdens førende land på grøn omstilling«.

Med oppositionens historier om, at den nuværende regering er ligeglad med den globale opvarmning, gambler med Danmarks førertrøje på klima- og energiområdet og hader vindmøller, skulle man næsten tro, at ovenstående kåring stammer fra tiden med SR-regeringen.

Men kåringen af Danmark som verdens førende land på grøn omstilling er spritny. Og det er faktisk anden gang på få måneder, at vi kan bryste os med titlen. Verdensbanken har netop udgivet en rapport, der sammenligner 111 landes politik og lovgivning for at fremme omstilling til vedvarende energi. Her tog Danmark førstepladsen. I november sidste år undersøgte en analyse fra World Energy Council hvilket land i verden, der har det mest bæredygtige energisystem. Her tog Danmark igen førstepladsen. 

For mig som politiker er det ikke et mål i sig selv at ligge nummer et på internationale benchmarks. Og jeg har ingen interesse i at pynte hatten med fine, forcerede titler. Jeg ønsker dog at tage ansvar for klodens ve og vel. Så når vi internationalt bliver anderkendt for at være de bedste i verden til at gøre dette, synes jeg bestemt, at det er relevant at dele med de danske borgere.

Det er desuden min forhåbning, at oppositionen med den aktuelle kåring af Danmark som verdens førende land på grøn omstilling, vil stoppe deres fortælling om, at Venstre kun vil kul, olie og tørv. Det er nemlig ikke sandt. Venstre har haft regeringsmagten i 12 ud af de seneste 16 år. Det er os, der har haft hovedansvaret for opbygge Danmarks grønne image og globale førerposition.

Dette har vi gjort på et fundament af brede politiske aftaler, der går flere årtier tilbage, hvor blå, røde og mere eller mindre grønne partier i fællesskab har taget ansvar og drevet udviklingen frem. Sådan har det altid været. Sådan skal det fortsætte med at være. Danmark er ikke grønt, når der er en rød regering, og Danmark er ikke sort, når der er en blå regering. Vi ønsker alle at tage ansvar.

Danmarks nuværende trekløverregering er blå og borgerlig, mens vores mål og ambitioner emmer af grøn optimisme. Vi arbejder på at gøre os uafhængige af energi fra ustabile egne af verden. Vi tager hensyn til de kommende generationer. Vi skaber eksport, arbejdspladser og vækst i energisektoren, som står for hver femte eksportkrone, og skaber ca. 56.000 arbejdspladser i Danmark.

I efteråret 2017 vil vi fremlægge en ny energiaftale for perioden efter 2020. Aftalen vil fastholde Danmark som et grønt forgangsland. Fokus er bl.a. på at fremme varmepumper og udnytte overskudsvarme bedre, så overskudsvarmen fra fx Facebooks eller Apples kommende datacentre i Odense og Viborg kan gå til at opvarme danske husholdninger i stedet for gråspurvene.

Nogen giver indtryk af, at Danmarks grønne førerposition blev skabt i sidste valgperiode. Altså på under fire år. Og at den er ved at blive afviklet under nuværende regering. Altså på under to år. Det holder selvfølgelig ikke. En god marathonform bliver ikke skabt på en uge, og Danmarks grønne førerposition blev ikke skabt på en enkelt valgperiode. Lad os ønske os selv og hinanden tillykke med, at Danmark stadig er verdens førende land på grøn omstilling.  Borgerlige partier kan også sikre den grønne førertrøje.  

Læs også