Debat
0

8 konkrete råd før du starter selv

Du har fundet et problem, lige netop din forretning kan løse. Men hvordan omdanner du drømmen til en konkret forretning? Iværksætter Arash Rahimi giver otte konkrete råd, før du kaster dig ud som selvstændig

I mit sidste indlæg opfordrede jeg dig – dagpengemodtageren – til at komme ud af din komfortzone og springe ud som iværksætter. Du bør satse lidt mere, skrev jeg. Har du ikke et arbejde, men en god forretningsidé, så lav en plan og afprøv den. Fejler din virksomhed, så har du med garanti lært en masse på vejen. Måske mere end du lærte under din uddannelse eller du lærer hos en arbejdsgiver.

Men hvad skal du være opmærksom på, før du starter din virksomhed? Her får du 8 konkrete råd, så du øger dine chancer for at få succes. Det forberedende arbejde kan nemlig spare dig tid og penge på sigt.

1. Din arbejdsmoral er essentiel

Det lyder måske simpelt, men mange bliver overrasket over, hvor meget man skal arbejde som selvstændig. Mange tror, at den gode idé er den overvejende grund til succes. Det er en misforståelse. Den gode idé er blot en lille del. Som nyudklækket iværksætter skal du være forberedt på at arbejde 70-80 timer om ugen – ellers kan du lige så godt lade være. Du bliver nødt til at tilsidesætte din familie, venner og fester i 4-5 år, fordi din virksomhed tager din tid.

Men bare rolig: Jeg ved af erfaring, at du kan træne din arbejdsmoral. Ligesom når du går i træningscenteret og træner musklerne, så er din arbejdsmoral også noget, du kan træne. Det kræver, at du er fokuseret og disciplineret. Læg derfor en plan og følg din rutine, så godt du kan.

2. Skriv en forretningsplan – den kan hjælpe dig på rette vej

Bokseren Mike Tyson sagde engang: »Everyone has a plan 'till they get punched in the mouth«. På samme måde kan det være sjov og ballade i din virksomhed, indtil det pludselig går galt. Det går måske op for dig, at det er sværere at få kunder, end du havde regnet med, og at virksomheden ikke tjener nok penge. Eller måske kan du ikke finde en investering. Derfor skal du have en stringent plan, da man kan miste overblikket i svære situationer.

I din plan er det vigtigt, at du prioriterer din tid, så du fokuserer dine kræfter på need to have og mindre på nice to have. Som udgangspunkt skal du tænke: »Er dette tiltag vigtigt for at få flere kunder i butikken?« Salg er nemlig grundlaget for din virksomheds eksistens. Er svaret nej, så bør du fokusere din tid på andre ting.

Problemet er tit, at de vigtige ting ikke altid er sjove, hvorfor man kommer til at fokusere på nice to have. Men der er desværre en masse rugbrødsarbejde forbundet med etableringen af en virksomhed, og det skal man være forberedt på.

Tydeliggør hvad din mission, vision og mål er, og hvordan du vil penetrere markedet. Og sørg for at have delmål, så din plan føles overkommelig, og du dermed kan fejre de små sejre. I planen skal det også fremgå, hvem dine konkurrenter er, hvor langt fremme de er, og hvordan du vil differentiere dit produkt eller service fra deres. Hvad er du bedre til, og hvem er din målgruppe?

Vær opmærksom på, at dit produkt eller service ikke nødvendigvis er statisk. Det vil sige, at du i processen muligvis skal korrigere din idé, fordi markedets efterspørgsel – i sidste ende – dikterer hvilken retning, du skal gå. Har du ikke solgt noget i seks måneder, så skal du nok korrigere dit produkt, service eller forretningsmodel. 

3. Lav et retvisende budget

Når man laver et budget, så skal man huske at skrive alle indtægter og udgifter, så budgettet tegner et retvisende billede af forretningen. Du må for eksempel ikke glemme skrive benzin på en post, hvis du har et logistikfirma eller telefonabonnement, hvis du er telefonsælger. Ingen rammer hundrede procent plet, når de laver et budget, men det skal være så nøjagtig som muligt.

I budgettet skærer du alle unødige omkostninger fra. Det handler groft sagt om at have fokus på at få salget op og holde omkostningerne nede. Du skal derfor dyrke dine nøgletal, så du præcis ved, hvad dine omkostninger er, hvad din avance er, og hvad du tjener på bundlinjen.

Lav et budget, der viser udviklingen i dit firma på den lange og korte bane, så du kan lave prognoser for dine mål. Dermed ved du, hvad du skal stræbe efter. Af erfaring ved jeg, at budgettet konstant skal laves om og rettes til, da man – især i starten – ikke kender sine nøgletal. 

4. Skalerbart produkt og forretningsmodel

Verden er blevet mere digital, så udnyt det til det maksimale. Hvorfor åbne en forretning, der kun henvender sig til dit lokale marked, når hele verden kan være dit marked? Det er selvfølgelig en smagssag, men overvej potentialet, når du starter op.

Det er vigtigt, at du har en forretningsmodel, hvor du tjener penge. Jeg har snakket med mange nye iværksættere, der har en god idé, men når du spørger dem, hvordan de vil tjene penge, så har de ikke et svar. Det er selvfølgelig okay at være idealistisk omkring ens produkt eller service, men hvis du ikke tjener penge eller bliver sponseret af nogen, så kan du ikke få løn, og så er du nødsaget til at lukke.

5. Det er en kæmpe fordel, hvis du elsker dit produkt

Mange iværksættere siger, at man skal elske sit produkt eller service, fordi det betyder meget for ens arbejdsindsat. Det er selvsagt nemmere at arbejde 70-80 timer om ugen, hvis man elsker det, man laver.

Den påstand vil jeg dog gerne udfordre. Jeg har aldrig selv elsket rense- eller vasketøj. Til gengæld elsker jeg det innovative og digitale aspekt af vores service. Med andre ord, så bør du elske dit arbejde, men ikke nødvendigvis dit produkt eller service.

Kend også alt til dit produkt og sørg for, at dit produkt er det bedste på markedet. Hvis du har det bedste produkt på markedet, så snakker dine kunder om din virksomhed til deres familie, venner og bekendte, og det er den bedste reklame.

6. Prissætning

Jeg begik selv den kæmpe fejl at prissætte vores produkter forkert i starten. Det, der sker, når man prissætter forkert, er, at kunden i værste fald stopper med at handle hos dig, fordi de bliver irriteret. Især hvis det bliver dyrere for dem. Du skal gennemarbejde dine priser fra starten. Vil du være i den billige, moderate eller dyre ende af skalaen? Og hvorfor vælger du netop denne prisskala?

Det er klart, at priserne ændrer sig med tiden, men det er dumt, hvis det sker i opstartsfasen, da du er dybt afhængig af alle dine kunder.

7. Team

Hvis du beslutter dig for at være i et team, så er det afgørende, at du samarbejder med de helt rigtige mennesker. I grove træk vil jeg opdele det i to kategorier – kompatibilitet og kompetencer.

I et startup arbejder man intenst sammen, så det betyder meget, at du kan lide de mennesker, du er omringet af. Jeg har aldrig været gift, men nogle gange føles vores team som et ægteskab. Derfor er det vigtigt, at du kan lide dem, du samarbejder med. Du har ikke lyst til at være i et team, hvor du ikke stoler på folk, eller hvor du ikke er glad. På sigt betyder det, at du ikke giver den en ekstra skalle i virksomheden. Har du derimod et team, der gør dig glad, betyder sammenholdet, at I holder hinanden oppe. Også når det går mindre godt. Så vær i et team, hvor I er kompatible, hvor du stoler på folk, og hvor I er positive og har en vinderattitude.

Men det er ikke nok, at I er kompatible. Det er mindst lige så vigtigt, at dit team har de rigtige kompetencer. Er du dårlig til it, så vælg nogle, der er gode til det. Er du dårlig til markedsføring, så vælg nogle, der er gode til det etc. Endvidere opfordrer jeg dig til helst at vælge et team, hvor folk er dygtigere end dig selv, så du bliver udfordret og lærer.

8. Perfect is the enemy of almost good

Det kan være svært at vide, hvornår man er klar til at lancere sit produkt eller service. Mange får præstationsangst, og de vil have, at alt skal være perfekt, når de lancerer. Desværre ved man ikke særlig meget, før man er i luften og har konkrete tal. Det er selvfølgelig en god idé at lave spørgeskemaer eller tests, så man får en fornemmelse af potentialet. Men desværre viser det ikke altid et retvisende billede. Der skal man ikke være bange for at springe ud i det, når forretningsplanen mere eller mindre er på plads.

BRANCHENYT
Læs også