Serier

Tak for svineren, Michael Jeppesen!

Tv-vært og iværksætter gav sælgerfaget en bredside i et kækt opslag på et socialt medie. Men uden sælgere – intet salg. Heller ikke i din forretning, skriver landsformanden for Business Danmark.

En sælgers død

Forleden morgen fandt jeg ud af, at journalist og iværksætter Michael Jeppesen ikke kan lave et jobslag med ordet sælger. Selvom det er lige præcis, det han skal bruge.

Men Jeppesen vil ikke have en sælger. For en sælger er med Jeppesens ord kommerciel, sælger er fortid. Sælger er Fona, og Fona er lukket, konkluderer Jeppesen såmænd.

Næh, Jeppesen skal bruge en medarbejder, der er opsøgende og strategisk. En der kan holde kunderne varme – gerne inden de bliver kunder. Altså alligevel en slags sælger.

Inde på Linkedin er hans opslag nærmest eksploderet med mere end 600 likes og masser af kommentarer. Flere i mit netværk har da også bemærket Michael Jeppesens udmelding og sendt et par kække bemærkninger min vej.

Derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke Michael Jeppesen for hans sjove, velskrevne og ikke mindst tankevækkende Linkedin-opdatering. Den giver et godt billede af de fordomme, som cirkulerer om salgsfaget:

• Salgsfaget er oversvømmet af tåbelige titler
  • Sælgere er dårlige til kundehåndtering 
  • Sælgere bidrager ikke til udviklingen af virksomheder
  • Sælgere hjælper ikke andre 
  • Sælgere kan ikke interagere med andre mennesker
  • Sælgere kan ikke få ideer og tænke kreativt
  • Sælgere er overfladiske 

Det er noget af en svada. Specielt når vi taler om et fag, som vi burde være stolte af. Danmark er en gammel handelsnation, og salget er en del af vores historie.

Vi skal tale sælgerne op. For vi har brug for sælgerne. Det er nemlig dem, som skal sælge vores varer i ind- og udland. Det gælder alt fra Jeppesens rådgivning til vindmøller – og også de sælgere, som vi møder i elektronikbutikken i indkøbscentret. Uden sælgere, intet salg. Så kan Jeppesen give sin sælger den titel, der sælger bedst. Men det, han har brug for, er en sælger. Og det ved Jeppesen jo også godt. For det er  netop derfor, at han har brug for sine mange besværgelser. Hvis man har en virksomhed, skal man sælge. For idéer på lager er intet værd uden salg.

Jeg siger ikke, at mit fag er uden fejl og mangler. Og selv jeg hader at blive forstyrret af en sælger, der ikke forstår min forretning eller mig. Så jo, sælgerne kan altid blive bedre. Men jeg synes dog, at vi som fag fortjener mere anerkendelse. Så tal sælgerne op og ikke ned. Så kære Michael Jeppesen. Jeg håber, at du får præcis den sælger, som du har brug for. Og held og lykke med salget.

Af Jens Neustrup Simonsen, landsformand for Business Danmark

Læs også