Debat

Ekstern lektor om B&O Play: Sådan ser det ud, når man disrupter sig selv

Noget spirer i den hæderkronede danske designvirksomhed, som i årevis har vaklet på kanten af afgrunden. Alene i år er aktien steget knap 70 procent, skriver ekstern lektor fra CBS.

Foto: Simon Fals. Foto: Simon Fals

Bang & Olufsen har netop afleveret sit regnskab for første kvartal 2017. Kigger man på udviklingen de seneste fem-seks år, er der to aspekter, som er særligt interessante. De illustrerer nemlig de paradoksale logikker og dynamikker, som gælder i en digital verden i konstant og hastig forandring.

Det første handler om, at B&O på en meget synlig måde er ved at blive disruptet af sig selv. I 2011 lancerede man B&O Play i et forsøg på at lave flere nye produkter med lavere priser til yngre kunder. Og med to strategiske mål: At bidrage til koncernens vækst og lokke nye folk ind i butikken, hvor de så skulle købe de øvrige og dyrere produkter. Succesen blev hurtig og stor. Bare fem år efter det første produkt kom på markedet, er Play en selvstændig forretningsenhed med en milliardomsætning...

BRANCHENYT
Læs også