Erhverv

Julehandlen bliver større end nogensinde

Danskernes optimisme sender julehandlen på vej mod ny rekord. Hver husstand vil bruge 4.100 kr. ekstra på gaver, mad og drikke op til jul, spår Dansk Erhverv.

Forventningerne til årets julehandel er store - i detailhandlen. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen

Danskerne vil i år bruge flere penge på julegaver end nogensinde. Den solide danske økonomi skaber optimisme, og det smitter af på forbrugernes købelyst. Derfor forventes julehandlen at sætte rekord i år. Det viser en prognose fra Dansk Erhverv.

»Der er tydelige tegn på, at den danske økonomi er i fremgang. Beskæftigelsen er i år steget med 45.000 personer, og det øger den disponible indkomst, så der er flere penge til julegaver. Derfor forudser vi, at julehandlen vil ride med på den positive bølge og vokse med 2-3 pct.,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Derfor forudser vi, at julehandlen vil ride med på den positive bølge og vokse med 2-3 pct.

Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Organisationen repræsenterer en stor del af detailhandlen, og ifølge prognosen vil julehandlen i år udgøre 11 mia. kr. Det svarer til, at hver husstand i gennemsnit bruger 4.100 kr. ekstra op til jul sammenlignet med resten af året.

En stadig større andel af julehandlen sker online. Dansk Erhverv vurderer, at ikke mindre end en fjerdedel af julehandlen vil ske på nettet. Sidste år var andelen på 22 pct. Dermed er det nethandel, som trækker hele væksten.

Netop stigende handel på nettet presser de fysiske butikker, og dele af detailhandlen har derfor haft en afmatning i salget.

Brancherne

Julehandel fordelt på brancher 2016 (mia. kr.):

  • Supermarkeder og varehuse: 3,7
  • Specialbutikker med fødevarer: 0,4
  • Detailhandel med forbrugerelektronik: 0,3
  • Detailhandel med tekstiler og husholdningsudstyr: 2,7
  • Detailhandel med kultur- og fritidsprodukter: 1,1
  • Detailhandel med beklædning og fodtøj: 1,1
  • Internethandel, postordre mv.: 1,5
  • I alt: 10,7

Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik.

I år er den globale salgsdag Black Friday, 24. november, indregnet i julehandlen. Den store handelsdag er nemlig reelt startskuddet til indkøb af julegaver.

»Vi ser en klar tendens til, at en større del af handlen op til jul sker i november. Det skyldes, at Black Friday er blevet en meget populær shoppedag i Danmark,« siger Henrik Hyltoft.

For store dele af detailhandlen er julen helt afgørende for, om året bliver en succes eller en fiasko. Det gælder bl. a. for isenkrambranchen, hvor en tredjedel af omsætningen ifølge Dansk Erhverv hentes i november og december.

»Julehandlen er årets vigtigste periode, som vi forbereder os på hele året,« siger Frederik Brønnum, adm. direktør i Imerco.

Han forventer, at kæden i år vil øge salget med mellem 3 og 5 pct.

»Vi har haft vækst i salget i år til dato, og det vil også afspejle sig i julehandlen. Økonomien herhjemme er sund, og vi har fået en god start på salget her i november,« siger Frederik Brønnum.

Vi har haft vækst i salget i år til dato, og det vil også afspejle sig i julehandlen.

Adm. direktør i Imerco.

Imerco har 156 butikker samt 25 forretninger i kæden Inspiration, som selskabet købte tidligere i år.

Black Friday er året største handelsdag for Imerco, og kæden har erfaret, at mange benytter de mange tilbud til at købe julegaver.

»Der er en afmatning i salget i ugen efter, men derefter normaliserer forbrugsmønstret sig,« siger Frederik Brønnum.

BRANCHENYT
Læs også