Erhverv

Skjorte med nazi-tegn blev solgt i stormagasiner

Det lykkedes en skjorte at ryge igennem adskillige kvalitetskontroller og ud i 1.500 butikker i USA på trods af, at den var mønstret med hagekors.

Det krævede opmærksomme kunder, at opdage, at en t-shirt fra Airwalk var fyldt med små hagekors. Arkivfoto: AP/Charlie Riedel

Den ser umiddelbart ret uskyldig ud. En mørkeblå skjorte med hvide prikker. Men hvis man kigger lidt nærmere på de små hvide prikker, viser det sig, at der ikke er tale om prikker, men svastikaer, der er et symbol brugt af nazister. Ca. 14.000 små svastikaer - eller hagekors, som vi bedst kender dem i Danmark.

Og skjorten nåede at ryge ud i 1.500 butikker i USA, inden nogen råbte op. Nu er skjorterne trukket tilbage, skriver Bloomberg.

Og hvordan kunne det så lige ske? Forklaringen er, ifølge Bloomberg, at forsyningskæder i detailvirksomheder er så komplekse, at et nazistisk symbol nogle gange kan slippe igennem.

Skjorten her er designet af en virksomhed, der har licens til Airwalk-brandet. Den er produceret i Indien, hvor svastikaen er et hinduistisk lykkebringende symbol. Derfra er den transporteret til amerikanske varehuse, hvor den er distribueret ud til Ross-forretninger, hvor den er hængt på tøjstativer. Ross har mere end 1.500 forretninger i USA.

Der er åbenbart ingen i denne proces, som har fanget, at skjorten var fuld af små hagekors. En proces, der ellers har flere lag af kvalitetskontrol, der skal fange sådanne produkter, før de rammer butikkerne.

Det er dog ikke usædvanligt, at nazi-symboler fremkommer i detailhandlen, og svastikaen, der var et helligt symbol i hinduismen og buddhismen lang tid før, at nazismen tog ejerskab af symbolet, popper jævnligt op.  

Eksempelvis solgte Mango en skjorte med tegn brugt af SS i Nazi-tyskland.

Tøjvirksomheden Zara har været i vælten flere gange for brug af "uheldige" symboler.

Først lavede den en taske med meget tydelige svastikaer på. Så lavede den en blåstribet børnetrøje med samme stjerne, som jøderne var tvunget til at bære under Hitlers regime. Og senest lavede Zara en nederdel med Frøen Pepe, der i mange år var en populær og flittig brugt figur på de sociale medier. I 2016 tog den højreaktivistiske Alt-Right bevægelse dog ejerskab over figuren, og siden har Pepe the Frog været et symbol på had og racisme.

Der er også dem, der helt bevidst putter svastikaen/hagekorset på tøj. Tøjvirksomheden Teespring forsøgte i august at omvende svastikaen som et symbol på kærlighed og fred. Derfor trykte firmaet det i regnbuefarver på hvide t-shirts. Det gik ikke specielt godt. Få dage efter promoveringen af t-shirten blev den trukket tilbage.

BRANCHENYT
Læs også