Erhverv

Elektronikkæder klar med soveposer og burgere til kaotisk udsalgsnat

Propfyldte varelagre og medarbejdere på job hele natten skal sikre, at elektronikvirksomhederne kommer helskindet gennem natten. Tidligere har det voldsomme kundepres givet bump på vejen.

Klokken syv åbner såvel Elgiganten som Power dørene op for kunderne i deres fysiske butikker, men allerede klokken 00.00 fredag åbner netbutikken. Sidste år  ved midnat havde Elgiganten 65.000 besøgende på hjemmesiden på én gang. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Sidste år satte de rekorder, og i år er forventningen, at black friday bliver endnu vildere. Derfor er der lys på hovedkontorerne hos elektronikkæderne Power og Elgiganten hele natten til fredag.

»Ved midnat går det løs, og mange måneders arbejde bliver udløst. Vi er 20 på job på hovedkontoret, og der er købt soveposer og det hele,« siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power.

Black Friday kort fortalt
  • For ca. fire år siden begyndte Black Friday at være et fænomen i Danmark. Traditionen er taget fra USA, hvor dagen med de mange tilbud finder sted dagen efter Thanksgiving.
  • I 2016 nåede dankortomsætningen på Black Friday op på 2 mia. kroner, mens den for to år siden kun lå på 1,4 mia. kroner, så interessen er vokset markant.
  • Både Elgiganten og Power siger, at Black Friday nu er den største enkeltstående handelsdag.

I løbet af natten skal medarbejderne sikre, at alt forløber som det skal og ikke mindst, at onlinebutikken fungerer, når black friday-tilbuddene dukker op klokken 00.00 fredag. For to år siden, da det dengang nyåbnede Power for første gang var med til at afholde den amerikanske tradition i Danmark, var forberedelsen ikke god nok.

»Det første år knækkede systemet sammen. Der kom en flodbølge gennem systemet, som det ikke var dimensioneret til, og derfor gik vi glip af noget salg. Vi har måttet opgradere systemet og købe større maskiner, så det kan håndtere det store pres, der kommer,« fortæller Jesper Boysen.

Han forsikrer, at kæden er godt forberedt i år og har interneteksperter siddende klar til at sørge for, at alt kører, som det skal. Det samme har Elgiganten, hvis onlinebutik slog rekord sidste år med 65.000 besøgende ved midnatstid. I 2015 lå besøgstallet på samme tidspunkt på 30-40.000 besøgende.

»Black friday bliver mere og mere populært, og i år tror vi på, at det bliver endnu større,« siger Frederik Danvig, pressechef i Elgiganten.

Det første år knækkede systemet sammen. Der kom en flodbølge gennem systemet, som det ikke var dimensioneret til.

Jesper Boysen, adm. direktør i Power

Han fortæller, at medarbejderne på hovedkontoret heller ikke lukker ned og går hjem, når det hele bimler og bamler. I stedet har de også soveposerne fremme, og burgere skal give kalorier nok til at klare nattens udfordringer.

Også de fysiske butikker slog rekord i 2016 med 200.000 danskere, der svingede forbi Elgiganten. Det er 35 pct. flere end på black friday i 2015 og mere end en femdobling i forhold til, hvor mange der besøger en af Elgigantens 37 butikker på en almindelig fredag.

Hverken Elgiganten eller Power ønsker at oplyse omsætningstal for black friday, men Jesper Boysen siger, at Power sælger 5-10 gange mere end på en normal fredag. Derfor har Power også forberedt sig ved at have omkring dobbelt så mange varer på lager i sine 12 butikker.

Sidste år havde kæden kun fem butikker under den vilde udsalgsdag, og alene af den grund forventer Power-direktøren, at omsætningen i år bliver mere end fordoblet.

BRANCHENYT
Læs også