Erhverv
0

Milliardær betaler for at slippe af med kommunal vej nær sit gods

Landets næstrigeste, Anders Holch Povlsen, har i en usædvanlig sag overtalt Aarhus Kommune til at flytte en kommunal vej. Forløbet møder kritik.

Her ligger henholdsvis den gamle og nye Storsskovvej. Den røde linje er de 600 meter, der lige nu er ved at blive flyttet. Vejflytningen er betalt af Anders Holch Povlsen, som bor på godset Constantinsborg. Illustration: Anders Thykier

Tøjmilliardæren Anders Holch Povlsen har højest usædvanligt indgået en aftale med Aarhus Kommune om at flytte en kommunal vej, der løber tæt på Holch Povlsens private gods, Constantinsborg i Aarhus.

Samtidig har Bestseller-ejeren aftalt med kommunen, at han betaler for at flytte vejen, som dagligt befærdes af omkring 1.800 biler.

Behovet for vejflytningen skyldes bilstøj, at trafikken laver revner i godsets bygninger og påvirker godsets drift, angiver Holch Povlsen og Constantinsborg i dokumenter, som Finans har fået aktindsigt i.

Constantinsborg
  • Har rødder tilbage til 1400-tallet
  • Ligger i den aarhusianske bydel Ormslev ned til Årslev Engsø
  • Kong Frederik 2. har på et tidspunkt boet på Constantinsborg
  • Familien Holch Povlsen købte Constantinsborg i 1999 og har siden gennemført en gennemgribende renovering af godset
  • Arealet måler nu 228 hektar agerjord og 188 hektar skov, park og remisser
  • Constantinsborg er en del af De 5 Gaarde, som er et samarbejde mellem fem af landets største godser

Danmarks næstrigeste finansierer altså samtlige omkostninger, herunder skiltning, til flytningen af den kommunale vej med navnet Storskovvej.

Ifølge Peter Pagh, jurist og professor på Københavns Universitet med speciale i forvaltningsret og planlovgivning, er det lovligt at få private til at finansiere offentlige vejprojekter.

»Men man risikerer at få en problematisk forvaltningskultur, hvor det offentlige tilgodeser de steder, der kan skaffes penge fra private. Derfor er det et principielt problem, at borgere kan betale sig til at ændre noget i det offentlige rum. Det kan skabe en uheldig tendens,« siger han.

Peter Pagh kritiserer samtidig, at vejprojektet omkring Constantinsborg bliver gennemført uden en lokalplan, fordi projektet laver »en væsentlig ændring af miljøet«.

Den vurdering er Aarhus Kommune ikke enig i, og derfor er der ikke lavet en lokalplan, forklarer Carsten Thomsen, projektleder for vejanlæg i kommunen. Han kalder flytningen af Storskovvej god for Aarhus.

Men hvis det er så god en løsning, hvorfor har Aarhus Kommune så ikke selv fundet penge til projektet?

»Generelt kunne mange af vores veje nyde godt af en opgradering, så ethvert projekt vil indgå i en samlet prioritering. Den aktuelle strækning (Storskovvej, red.) ville formentligt ligge ret langt nede og næppe blive prioriteret i løbet af en overskuelig fremtid,« skriver Carsten Thomsen i en mail til Finans.

Han har ikke kendskab til lignende samarbejder med private om vejprojekter i Aarhus Kommune som det omkring Constantinsborg.

Vejflytningen, der blev sat i gang i oktober og forventes færdig om et halvt år, nedsætter den tilladte hastighed på strækningen fra 80 til 60 km i timen og flytter vejen 45 meter længere væk fra godset.

Faktisk var det oprindeligt Constantinsborgs ønske at flytte vejen længere væk. Men det kunne ikke lade sig gøre af landskabsmæssige årsager.

Undervejs i processen har sagen været forbi kontoret hos Aarhus-borgmesteren Jacob Bundsgaard (S).

Anders Holch Povlsen var den 7. marts i år til et »uformelt statusmøde« med borgmesteren, hvor vejflytningen var ét af emnerne, fremgår det af dokumenter fra sagsbehandlingen.

Constantinsborg har i de seneste år haft millionstore underskud.

Hverken Constantinsborg eller Aarhus Kommune ønsker at bidrage med oplysninger til, hvad forlægningen koster Anders Holch Povlsen.

Bestseller, der driver Constantinsborg, henviser til sagens dokumenter for yderligere oplysninger og holdninger til projektet.

BRANCHENYT
Læs også