Erhverv

Danske virksomheder kaprer kunder med risikable kreditter

Danmark er Vesteuropas mest kreditvenlige land. Risikoen ved at give kredit er velkendt, men virksomhederne er forsigtige, vurderer ekspert.

Jørgen Lund Lavesen er adm. direktør i Atradius, der forsikrer 20 pct. af den danske vareeksport. Foto: PR

Danske virksomheder får langtfra altid penge i hånden, når de leverer varer til deres kunder. Danmark topper nemlig listen over de lande i Vesteuropa, der er mest villige til at give kredit, indikerer en analyse.

Det betyder også, at de løber en risiko. Især hvis de gode konjunkturer vender, og flere kunder får sværere ved at betale regningerne.

Dog er de danske virksomheder gode til at se sig for efter kreditfælder, vurderer Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet. Kreditterne bliver ikke givet hovedløst, og de fleste virksomheder bruger kreditforsikringer.

Undersøgelsen
  • Atradius har spurgt 2769 virksomheder på tværs af 13 lande i Vesteuropa via et online spørgeskema.
  • Der er tale om 1018 mikrovirksomheder, 1474 SMV’er og 277 store virksomheder.
  • Det har ude i virksomhederne været regnskabschefen eller en anden med ansvar for virksomhedens tilgodehavender, som har besvaret spørgeskemaet.
  • Virksomhederne repræsenterer følgende sektorer: manucturing, wholesale, retail, distribution og services.
  • Der er udelukkende spurgt ind til B2B-salg.

»Det er altid en risiko, og virksomhederne skal se sig godt for. Men når de bruger kreditforsikringer, bliver de også mere disciplinerede. Man bliver tvunget til at indføre en maksimal kredit, og hvis kunden ikke betaler sine regninger, har den ikke kreditten i særlig lang tid,« siger han.

Bag analysen står kreditforsikringsselskabet Atradius, der forsikrer 20 pct. af den danske vare-eksport. Her mener man, at de danske virksomheder har vendt kreditvenligheden til en stærk konkurrencefaktor.

»Danske virksomheder er ikke lige så frygtsomme som deres udenlandske konkurrenter. I Danmark bliver usikkerhed i langt højere grad set som en anledning til at vinde nye markedsandele og finde nye forretningskanaler,« siger Jørgen Lund Lavesen, adm. direktør i Atradius.

Mens 56,4 pct. af de danske virksomheder i undersøgelsen giver kunderne kredit, gælder det kun for 38,8 pct. af Vesteuropa som helhed. Ifølge Lars Krull skyldes det den danske kultur, hvor man fra hjemmemarkedet er vant til, at folk betaler til tiden.

»Vi har en meget høj disciplin som betalere. Der er kulturer, hvor det er helt anderledes,« siger han.

Lars Krull har stadig til gode at se beviset for, at mere kredit giver flere salg. Men han er ikke i tvivl om, at effekten er positiv.

»Hvis vi ikke havde den kreditvenlighed, er jeg sikker på, at vi heller ikke havde den samme gennemslagskraft i Europa, som vi har,« siger han.

Læs også