Erhverv
0

"Fattig-måltider" til 1 dollar på vej tilbage hos fastfood-kæder

På trods af et generelt opsving i økonomien genopliver McDonald's sine billige dollar-menuer i USA - og håber på at kunderne laver et tilkøb, så de alligevel sælger mere.

McDonalds vil lige som andre inden for hurtigmad-industrien genintroducere menuer til kun 1 $. Den amerikanske burgergigant droppede ellers disse menuer i 2012. AP Photo/Marcio Jose Sanchez.

McDonald's stoppede ellers med at tilbyde kunderne de såkaldte dollar-menuer i 2012. Men nu er konceptet blevet genoplivet i USA. Og flere af de andre fastfood-kæder følger med.

Det er den stigende konkurrence på fastfood-markedet, der får blandt andet McDonald's og Taco Bell til igen at tilbyde den meget billige mad. Eksempelvis kan man igen få en cheeseburger for 1 dollar - 6,28 kr., skriver USAToday.

McDonalds tilbyder menuer til både 1, 2 og 3 dollars, og Taco Bell har besluttet at udvide sit 1 dollar-tilbud med 20 nye forskellige slags mad til den lave pris fra næste år.

»Selv om økonomien generelt går godt, så er kunderne på udkig efter en god handel,« siger Brian Yarbrough, der er forbrugeranalytiker hos finanshuset Edward Jones.

Indtjeningen er presset hos de mange kæder og restauranter, der tilbyder hurtig mad. Og ifølge analytikerne er rationalet bag de billige tilbud at få kunderne til at købe mere. Og at kassen derfor kommer til at stemme i det lange løb alligevel.

»Folk besøger måske en fastfood-restaurant med tanke på kun at købe én ting. Men så tænker de, at det er billigt og tilkøber flere af tilbuddene,« siger R.J. Hottovy, der er restaurantanalytiker hos Morningstar.

Stort set alle fastfood-kæderne har tilbud, selv om de ikke alle går helt ned til 1 dollar. Det gælder Burger King, Wendy's, Dairy Queen, KFC og Carl's Jr.

BRANCHENYT
Læs også