Erhverv

Konkurrenter håner Teslas lastbil: »Den kan kun køre rundt med chips-poser«

Hverken Scania eller Volvo tror på, at Teslas store lastbil kan bruges til tunge transporter - blandt andet fordi batterierne vejer og fylder for meget endnu.

Artiklens øverste billede
Hos svenske Scania tror man ikke på, at Teslas lastbil kommer til at kunne klare sig i konkurrencen med konventionelle store lastbiler til fjerntransport lige med det samme. Foto: Pressefoto, Tesla

Hverken Scania eller Volvo tror på, at Tesla kan levere en stor lastbil i 2019, der er i stand til at transportere tung last ret langt.

Begge selskaber er nogle af de helt store aktører på markedet for lastbiler.

Mens det er lykkedes for Tesla-stifter Elon Musk at spinne de fleste af selskabets problemer væk, så går den ikke med svenskerne hos Scania.

Her tror man ikke på, at ren batteridrift til store lastbiler til fjerntransport er noget, der kommer til at ske lige med det samme.

»Teslas lastbil kommer til at blive rigtig god til at transportere poser med kartoffel-chips,« siger Nils-Gunnar Vågstedt, der er chefingeniør for Elektromobilitet hos Scania til NyTeknik.se

Når det gælder de større lastbiler, så vil de tunge batterier optage for meget plads og vægten betyder, at man ikke kan laste ret meget i en ren el-lastbil, mener både Scania og Volvo.

»Vi er meget positivt indstillet over for, at man får elektrificeret lastbiler. Men her taler vi om en nærmest umulig kombination. I fremtiden kan det godt være, at det kan lade sig gøre. Det vil kræve batterier som kan oplade mere energi end nu og som vejer mindre, siger Nils-Gunnar Vågstedt.

Den dyre version af Teslas lastbil ”Tesla Semi” skal angiveligt kunne klare en rækkevidde på 800 km.

Scanias chefingeniør gør det klart, at man sikkert godt kan bygge en sådan lastbil, men at den bliver meget tung og som derfor kun kan bruges, hvis man vil fragte en let last som eksempelvis poser med chips.

Heller ikke hos Volvo i Gøteborg ser man en fremtid med rene el-lastbiler for sig lige med det samme.

»Elektrificeringen af lastbiler er stadig i sin vorden. Alt for mange batterier er ikke godt ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Vi mener, at det endnu er for tidligt at sige, hvilken teknologi der bliver den bedste for fjerntransport med lastbiler,« siger Jonas Odermalm, der er Product Line Vice President hos Volvo til NyTeknik.se

Både Scania og Volvo arbejder med el- og hybrid lastbiler som mulige afløsere i fremtiden for de traditionelle lastbiler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.