Erhverv

Danske virksomheder risikerer millionbøder for at ignorere nye datakrav

Om få måneder træder den såkaldte persondataforordning fra EU i kraft. Det er den mest omfattende ændring på området i nyere tid og får vidtrækkende konsekvenser for erhvervslivet. Danske virksomheder skal til at vågne op, advarer eksperter.

Danske virksomheder risikerer bøder i millionklassen, hvis de fra 25. maj ikke har styr på deres persondata.

Her træder EU’s nye persondataforordning i kraft, og det er den mest omfattende af sin slags nogensinde på området. Hvor virksomhederne tidligere kunne nøjes med et rap over fingrene, vanker der nu bøder på op mod ca. 150.000.000 kr. eller fire pct. af koncernens globale indtjening, hvis der ikke er styr på tingene.

Og lige nu er der ikke styr på tingene. Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Finans blandt 123 danske virksomheder. Her svarer hver tredje, at de ikke aner, hvad den går ud på, mens 55 pct. enten slet ikke er klar eller kun delvist klar til at håndtere de nye regler.

Det billede genkender en stribe eksperter på området. En af dem er Per Sloth, der er partner i revisionshuset BDO og chef for risk assurance.

»Det er et udmærket billede af situationen. Mit indtryk er, at de store virksomheder har meget fokus på det, men der er et stort segment af større og mellemstore virksomheder, som ikke har den fornødne opmærksomhed på det,« siger han.

Ifølge Nis Peter Dall, som er partner i advokatfirmaet Bird & Bird, svarer rundspørgen »meget godt« til de udmeldinger, firmaet hører fra virksomhederne. Ligesom Per Sloth oplever han også, at de store er begyndt at have styr på sagerne, mens det bliver sværere, jo mindre virksomheden er. Og det vil give problemer.

»Alle virksomheder behandler persondata. De har HR eller regnskab, som er til at have med at gøre. Men når de får en vis størrelse, får de rutiner og processer, hvor de ikke tænker over, at de nu skal leve op til regler, det kan give store bøder at overtræde,« forklarer Nis Peter Dall.

Han peger på håndtering af jobansøgninger som »et klassisk eksempel« på ting, virksomheder glemmer, men det gælder også virksomhedernes brug af oplysninger fra kundernes Facebook-side eller andre oplysninger. Derfor skal virksomhederne til at tænke sig grundigt om.

»Ingen virksomheder sætter gang i noget uden at tænke på den økonomiske eller skattemæssige effekt. Fremover skal de også tænke persondata ind,« siger Nis Peter Dall.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.