Serier

Discountbutikker skubber dansk eksport frem

Internationale dagligvarekæder sender danske fødevarer, som sælger godt her, videre til butikker i andre lande ude i verden.

Fremtidens detailhandel
Den tyske discountkæde Lidl  - med butikker i i 30 lande og 225.000 medarbejdere - satser her i landet mere på at sælge danske varer. Foto: Joachim Ladefoged

Discountkæder er med til at sætte fart i salget af danske fødevarer til udlandet. I hvert fald trækker flere af dem danske fødevareproducenter med ud på eksportmarkederne, hvor interessen for Skandinavien er med til at øge salget.

Lidl Danmark, der indgår i en tyskejet storkoncern med 10.000 butikker i 27 europæiske lande, har en strategi om at øge andelen af danske produkter i de 110 discountbutikker her i landet. Det er samtidig med til at øge eksporten.

Fremtidens detailhandel
  • Danskernes køb af varer online vokser. I første halvår 2017 nåede omsætningen i nethandlen - ifølge organisationen FDIH - 57 mia. kr. Det er 13 pct. mere end samme periode i fjor.
  • Samtidig er store dele af detailhandlen under pres og butikker lukker, mens nye betalingsmetoder og digitalisering stormer frem i sektoren.
  • Finans sætter i en artikelserie fokus på, hvordan dele af dansk detailhandel ruster sig til fremtiden og klarer sig netop nu.

»Hvis et produkt sælger godt her i landet, får vores kolleger i andre lande også mulighed for at få det i deres kampagner. Ligesom vi her i landet ofte kører ugentlige kampagner for varer fra Sydeuropa eller eksempelvis de tysktalende lande, er interessen for danske og skandinaviske varer stor andre steder i Europa,« fortæller adm. direktør Dirk Fust, Lidl Danmark.

Ifølge ham skaber Lidl Danmark på den måde eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af nu ca. 200 mio. kr. om året.

Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for ca. 800 mio. kr. til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor – og altså ikke leverandører, som Lidl Danmark nødvendigvis samarbejder med.

Tyskejet
  • Lidl åbnede i 2005 den første butik i Danmark.
  • I dag har kæden 110 butikker og flere end 2.500 medarbejdere.
  • Lidl Danmark er en del af den tyskejede, internationale dagligvarekoncern med mere end 10.000 butikker i 30 lande.
  • I 2017 åbnede koncernen de første butikker på USA's østkyst.

Ifølge erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer øger detailkæder med udenlandske aktiviteter eksporten af fødevarer.

»De store bliver større i detailhandlen, og en del af dem endnu mere globale. Det kan være et springbræt til eksport for også mindre leverandører at komme ind gennem den danske kæde. Vi ser, at de to tyske kæder Aldi og Lidl på den måde har taget danske varer med ud. Eksempelvis er Lidl indtil nu kun en mindre kæde her i landet. Men potentialet er der bestemt,« mener afdelingsleder Mette Gammicchia, Landbrug & Fødevarer.

Hun peger på, at også Netto-kæden, der ejes af Dansk Supermarked Group, sender danske varer til eksport gennem dens sortiment.

Netto med samlet 1.370 forretninger har ud over Danmark også butikker i Polen, Sverige og Tyskland. Ifølge driftsdirektør Morten Møberg i Netto International har kæden været med til at introducere en lang række danske varer i de øvrige lande.

Storkoncern
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf 100 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops, bl.a. Wupti.com.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

»Vi har ikke samme sortiment i alle fire lande. Men der købes fælles ind i en række kategorier og produkter, som sælger godt eller er spændende, prøves da klart af i de andre lande. Den trafik fortsætter kun,« vurderer Morten Møberg, Netto International.

Lidl Danmark, der er den mindste af de fem discountkæder her i landet, har en meget høj andel af egne mærker, som produkterne sælges under. Ifølge kædens første CSR-rapport er andelen 74 pct. Andelen af danske varer stiger dog samtidig i den tyske kæde.

Samlet opgør den tyske kæde, at 90 pct. af det ferske kød, som sælges i de 110 danske butikker, er produceret her i landet, mens andelen er 40 pct. for frugt og grønt.     

Læs også